Perustelut
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää myönteisenä,
            että hankintadirektiiviehdotus on jatkovalmistelussa kehittynyt
            oikeaan suuntaan. Valiokunta viittaa viime toukokuussa komission
            ehdotuksesta antamaansa lausuntoon, jossa valiokunta piti tärkeänä,
            että sosiaali- ja terveyspalvelujen erityisluonne otetaan
            ehdotuksissa aikaisempaa paremmin huomioon (StVL 9/2012
               vp). 
         
         
         Valiokunta yhtyy edelleen komission arvioon siitä,
            että sosiaali- ja terveyspalveluilla on erityisominaisuuksia,
            joiden vuoksi niihin ei ole tarkoituksenmukaista soveltaa hankintadirektiivien
            tavanomaisia menettelyjä. Näiden palvelujen jäsenvaltioiden
            rajat ylittävä ulottuvuus on komissionkin arvion
            mukaan niiden luonteesta johtuen vähäinen. 
         
         
         Kompromissiehdotuksessa on täsmennetty sosiaalisten
            näkökohtien huomioimista siten, että esimerkiksi
            tuotteen valmistukseen liittyviä sosiaalisia tekijöitä voidaan
            ottaa huomioon, vaikka nämä tekijät eivät
            olisikaan nähtävissä lopputuotteessa.
            Valiokunta pitää tätä myönteisenä samoin
            kuin ehdotuksia sidosyksikkösääntelyn
            lieventämisestä ja valvonnan toteuttamiseen liittyvän
            kansallisen harkintavallan lisäämisestä.
            Myös palvelusetelien käyttö palvelujen tuottamisessa
            otetaan direktiiveissä huomioon nykyistä selkeämmin. 
         
         
         Valiokunta pitää edelleen erittäin
            kannatettavana sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttamisen kynnysarvon
            korottamista vähintään komission ehdottamaan
            500 000 euroon. Jatkovalmistelussa on syytä selvittää myös
            mahdollisuudet nostaa kynnysarvo miljoonaan euroon sosiaali- ja
            terveyspalvelujen erityisluonteen vuoksi ja koska komissionkaan
            mukaan alle miljoonan euron sopimuksiin ei liity jäsenvaltioiden
            rajat ylittäviä intressejä. Valiokunta
            katsoo, että Suomessa näille hankinnoille kansallisesti
            säädetty 100 000 euron kynnysarvo tulee
            nostaa EU:n säännösten mahdollistamaan
            enimmäismäärään.
         
         
         Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelman
            mukaan hankintalaki uudistetaan niin, että työllisyys-
            ja terveyspoliittiset, sosiaaliset ja muut laatutekijät
            sekä innovaatio- ja ympäristöpoliittiset
            näkökohdat otetaan paremmin huomioon julkisissa
            hankinnoissa. Lisäksi selvitetään hankintalain
            soveltamista nykyistä rajatummin tilanteissa, joissa on
            kyse erityisen haavoittuvien asiakasryhmien (mm. vammaiset, vanhukset,
            lapset) pitkäaikaisten tai harvoin tarvittavien palvelujen
            järjestämisestä. Valiokunta pitää tätä tärkeänä ja
            korostaa, että varsinkin haavoittuvien ryhmien asumispalveluissa
            on usein kyse hyvin pitkäaikaisista järjestelyistä, joiden
            toteuttamisessa laadun ja jatkuvuuden merkitys on huomattavan suuri. 
         
         
         Valtioneuvosto suhtautuu kielteisesti kompromissiehdotuksessa
            ehdotettuun tarjousten jättämisen vähimmäismääräaikojen
            lyhentämiseen. Valtioneuvosto katsoo, että liian
            lyhyet määräajat voivat vaikuttaa merkittävästi
            tarjousten laatuun ja siten myös tarjouskilpailun lopputulokseen.
            Valiokunnan käsityksen mukaan määräaikojen  lyhentämistä on
            tarpeen vielä arvioida ottaen huomioon myös pienten
            ja keskisuurten yritysten mahdollisuudet reagoida tarjouspyyntöön
            tilanteissa, joissa tarjouksen tekeminen edellyttää yritykseltä erityistä harkintaa.
         
         
         Hankintamenettelystä poissulkemisen edellytyksenä on
            direktiiviehdotuksessa (55 art.) lainvoimainen päätös
            verojen tai sosiaaliturvamaksujen laiminlyömisestä.
            Valiokunta katsoo, että asianomaisen viranomaisen toteamuksen
            tulisi näissä tapauksissa riittää,
            koska lainvoimaisen päätöksen saaminen
            voi aiheuttaa kohtuuttoman viiveen asian käsittelyssä.
            Valiokunta pitää myös tärkeänä,
            että hankintasääntelyn lisäksi esimerkiksi
            verolainsäädäntöä kehittämällä edistetään
            yhteiskunnallisista velvoitteistaan huolehtivien yritysten mahdollisuuksia
            menestyä tarjouskilpailuissa.
         
         
         Direktiiviehdotuksen mukaan yli 500 000 euron arvoiset
            hankkeet on jaettava pienemmiksi hankkeiksi tai perusteltava, miksi
            jakamista ei tehdä. Valiokunta pitää edelleen
            sosiaali- ja terveyspalvelujen toteuttamisen kannalta myönteisenä,
            että direktiiviehdotuksessa tällä tavoin
            pyritään parantamaan pk-yritysten mahdollisuuksia
            osallistua tarjouskilpailuihin. Hallitusohjelman mukaan hankintalakia
            uudistettaessa huomioidaan myös pienten tuottajien asema
            ja kielelliset erityispiirteet. Hankintalain uudistaminen kattaa
            hallitusohjelman mukaan myös työllisyyden, sosiaalisten
            ja muiden laatutekijöiden huomioon ottamisen nykyistä paremmin
            kilpailutusten yhteydessä. Valiokunta pitää tärkeänä, että nämä näkökohdat
            otetaan huomioon myös hankintadirektiivin jatkovalmistelussa.