Yleisperustelut
Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi
työttömyysturvalain 4 lukuun uusi 6 §,
jossa säädetään pelastuslain
25 §:ssä tarkoitettujen henkilöiden työttömyysetuuden
sovittelusta. Pelastuslaitoksen sivutoimisen henkilökunnan,
sopimuspalokunnan tai muun pelastusalalla toimivan yhteisön
henkilöstön jäsenen pelastustoimintaan osallistumisesta
kertyneestä tulosta otettaisiin työttömyysetuuden
sovittelussa huomioon vain 300 euroa ylittävä tulo.
Näin pelastustoiminnasta saadulle tulolle säädetään
nk. suojaosa, joka ei vähennä työttömyysetuuden
määrää.
Esityksen tavoitteena on edistää tehokkaan pelastusvalmiuden
ylläpitämistä. Suurimmassa osassa Suomen
kuntien alueesta pelastustoiminnan kiireelliset palvelut tuotetaan
muun kuin päätoimisen henkilöstön
toimesta. Sivutoimisina tai vapaaehtoisina pelastustoimessa toimii noin
20 000 hälytyskelpoista henkilöä.
Pelastuslaitoksilta palkkaa vuonna 2010 saaneista noin 8 000
sopimushenkilöstä 362 henkilöä oli
jossain vaiheessa työttömänä kyseisen
vuoden aikana. Työttömyysturvalain mukaan kaikki
työtulot vähentävät työttömyysetuutta
samalla tavalla riippumatta työstä tai ansaitsemisen
laadusta. Säännökset koskevat myös
palkkaa tai palkkiota, jota maksetaan osallistumisesta pelastustoimintaan.
Näin työttömyysturvasäännöksillä saattaa
joissain tilanteissa olla vaikutusta pelastusvalmiuteen.
Esityksen johdosta pelastustyöhön osallistuvan
henkilön tästä työstä saamat
ansiotulot vähentävät työttömyysetuutta
eri tavoin kuin muusta satunnaisesta työstä saadut
tulot. Perustuslakivaliokunta toteaa, että työttömyysturvajärjestelmää koskevat
muutokset tulisi pääsääntöisesti
toteuttaa niin, ettei työttömiä aseteta
eri asemaan sillä perusteella, millaisesta toiminnasta
heidän ansaitsemansa tulo on peräisin. Valiokunta
huomauttaa, että ilmeisesti on olemassa muitakin vapaaehtoistyön
tehtäviä, jotka ovat vastaavalla tavalla yhteiskunnan
perustoimintojen turvaamisen kannalta tärkeitä.
Perustuslakivaliokunta katsoo kuitenkin, ettei yhden henkilöryhmän
suosiminen ehdotetulla tavalla muodostu yhdenvertaisuusnäkökohdista
mielivaltaiseksi tai kohtuuttomaksi. Perustuslakivaliokunnan mielestä ehdotettu
sääntely mahtuu lainsäätäjälle
kuuluvan harkintavallan piiriin.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että työttömyysturvajärjestelmän
päämääriä ja tarpeita
lähempänä olisi vaihtoehto, joka kohdistuisi
kaikkiin työttömiin ja kannustaisi lyhytkestoistenkin
töiden vastaanottamiseen. Yleistä ansiotulojen
suojaosaa ei perustelujen mukaan taloudellisten syiden vuoksi kuitenkaan
ole mahdollista säätää kaikkia
työttömiä koskevaksi. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan
näkemyksen mukaan yleinen tulojen suojaosa olisi työhön
kannustavuuden sekä syrjäytymisen ehkäisemisen näkökulmasta
kannatettava. Valiokunta tukeekin sisäministeriön lausunnossaan
esittämää näkemystä,
että työttömyysturvajärjestelmässä aiemmin
käytössä ollut yleinen suojaosa olisi syytä palauttaa,
jolloin sovittelu koskisi suojaosan ylittäviä tuloja.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että esitetty sovittelusäännösten
poikkeussäännös on omiaan monimutkaistamaan
työttömyysturvan sääntelyä.
Valiokunta on useaan kertaan todennut, että työttömyysturvasäännöksiä on
aiheellista yksinkertaistaa. Säännösten
yleinen monimutkaisuus hidastaa etuuspäätösten
käsittelyä ja etuuden maksatusta sekä vaikeuttaa työnhakijan
mahdollisuutta selvittää oikeuttaan etuuteen (StVM
50/2009 vp ja StVM 49/2010 vp).
SATA-komitea edellytti, että erityisesti sovitellun työttömyysetuuden
sääntelyä yksinkertaistetaan. Hallituksen
esityksen perustelujen mukaan juuri sovitellun etuuden maksuviiveet on
nähty pelastustoimen kentällä ongelmallisiksi
ja pelastustyöhön osallistumishalukkuutta alentaviksi.
Pelastustoiminnasta saatu tulo on kuitenkin uudistuksen voimaantulon
jälkeenkin selvitettävä työttömyysetuutta
haettaessa samalla tavoin kuin muut ansiotulot. Sen lisäksi
tulee valvottavaksi, onko henkilö suojaosuuden piirissä ja
miltä osin palkka on saatu pelastustyöstä. Asian
käsittelyn ei siis muutoksen myötä voida olettaa
nopeutuvan, vaikka esityksen taustalla on tämä tavoite.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta voi, tunnistaen esityksen ongelmallisuuden
työttömyysturvan kokonaisuuden kannalta, hyväksyä hallituksen esityksen.
Sääntelyn tavoite on edistää tehokkaan
pelastusvalmiuden ylläpitämistä. Erityisesti
harvaanasutuilla alueilla pelastustointa ei ole mahdollista rakentaa
pelkästään päätoimisten henkilöiden
varaan. Lisäksi sivutoiminen ja vapaaehtoinen henkilöstö muodostaa
välttämättömän osan
poikkeusolojen pelastustoimen henkilöstöä.
Valiokunta huomauttaa kuitenkin, että yhteiskunnan välttämättömien
perustoimintojen turvaaminen tulisi jatkossa ensisijaisesti rahoittaa
muulla tavoin kuin sosiaaliturvalla.
Esityksestä ei ilmene, sovelletaanko ehdotettua järjestelmää myös
Ahvenanmaan maakunnassa. Ehdotettu säännös
koskee pelastuslain 25 §:ssä tarkoitettuja
henkilöitä. Pelastuslakia ei sovelleta Ahvenanmaalla.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että sosiaali-
ja terveysvaliokunnan on syytä asian jatkovalmistelussa
varmistaa, että ehdotettua järjestelmää sovelletaan
myös Ahvenanmaan maakunnassa toimiviin laissa tarkoitettuihin
henkilöihin. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa soveltamista
koskevan maininnan lisäämistä pykälään.
Aloitteet
Valiokunta on hyväksynyt työttömyysetuuden sovittelussa
käytettävän suojaosan hallituksen esityksen
mukaisena. Valiokunnan kannasta seuraa, että lakialoitteet
on hylättävä.