Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvoston selonteko EU-politiikasta 2013 (VNS 6/2013 vp)
määrittelee lähitulevaisuuden keskeisimmät
integraation kehittämishankkeet. Hallituksen avaintavoitteita
vuonna 2014 (E 156/2013 vp)
ovat 1) tulevan komission ohjelmaan vaikuttaminen ja sääntelyn
toimivuuden edistäminen, 2) talous- ja rahaliiton kehittäminen
sekä 3) kilpailukyvyn, kasvun ja työllisyyden
edistäminen.
Sääntelyn toimivuus.
Sääntelyn toimivuuden edistäminen
on tulevan komission ohjelmaan vaikuttamista läpileikkaava
teema. Kyse on siitä, miten EU-sääntelyä halutaan
jatkossa tehtävän sekä kevennettävän
ja millaista sääntelyä halutaan laadittavan
komission viisivuotiskaudella. Suomi on tarjonnut konkreettisia
näkemyksiä komissiolle EU-sääntelyn
kehittämiseksi kansallisen kartoituksensa (2013) pohjalta. Kartoitukseen
osallistuivat kaikki ministeriöt ja joukko sidosryhmiä,
ja siinä huomioitiin myös muiden jäsenvaltioiden
ja komission näkemykset. Suomi vaikuttaa aktiivisesti myös
kesäkuun Eurooppa-neuvoston valmisteluihin, jotta Eurooppa-neuvostossa
kyetään sopimaan konkreettisista lisätoimista
asiassa. Keskeistä on muun muassa REFIT-ohjelman tehostaminen
ja nopea toimeenpano sekä kilpailukykyvaikutusten arvioinnin
parantaminen komission vaikutusarviointiohjeita ja yleisimmin koko
säädösvalmisteluprosessissa päivittämällä.
Yksittäisen hankkeen vaikutusten lisäksi tulisi
arvioida eri säädöksistä aiheutuvat
kumulatiiviset vaikutukset erityisesti yrityksille. Sääntelyn
toimivuuden ja vaikutusarviointien kehittäminen toteutetaan
heikentämättä kuluttajien, työntekijöiden
ja ympäristön suojaa.
Talous- ja rahaliitto.
Talous- ja rahaliiton vahvistaminen on yksi hallituksen EU-politiikan avaintavoitteista
vuonna 2014. EMUn jatkokehittämisessä tavoitellaan
ratkaisuja, jotka virtaviivaistavat nykyistä talouden ohjauksen
kehikkoa, parantavat läpinäkyvyyttä sekä edistävät EU:n
yhtenäisyyttä. Tulevan komission kaudella painopisteen
tulee olla jo tehtyjen talouspolitiikan koordinaatiota koskevien
uudistusten täytäntöönpanossa.
Vuonna 2015 toteutetaan useita viime vuosina toteutettujen uudistusten
arviointeja ja välitarkasteluja, joihin Suomi vaikuttaa aktiivisesti.
Ensisijaisen vastuun finanssipolitiikasta ja rakenneuudistuksista
tulee säilyä jäsenvaltioilla. EMUn kehittäminen
edellyttää vakaus- ja kasvusopimuksen uskottavuuden
palauttamista. Suomi ei kannata yhteisvastuullisia järjestelyitä,
koska ne luovat moraalikatoa ja hidastavat välttämättömien
uudistusten toimeenpanoa. Ehdotukset euromaiden yhteisistä velkakirjoista
tai velanpurkurahastosta ovat ristiriidassa jäsenvaltioiden
omaan velkavastuuseen ja markkinapaineeseen perustuvien periaatteiden
kanssa. Myös mahdolliset uudet riskinjako- ja tulonsiirtojärjestelmät,
kuten ajatus erillisestä euroalueen budjetista, ovat ongelmallisia.
Myös tulevan komission toiminnan keskiössä on
EU- ja euroalueen kasvun ja vakauden turvaaminen eurokriisin jälkeen.
Kriisin jälkeen julkisen talouden tasapainottuminen on
alkanut, mutta se ei koske vielä velkaantumista. Elpymisen
jatkuminen on turvattava siten, että panostetaan kestävyyteen
muun muassa toteuttamalla rakenneuudistuksia. Tämä mahdollistaa
myös velkaantumisen taittamisen.
Pankkisektoria koskeva taseiden läpivalaisu ja stressitestit
ovat ratkaisevassa asemassa. Mahdolliset pääomitustarpeet
pitää hoitaa ensi sijassa yksityisin varoin, toissijaisesti
kansallisin julkisin varoin, ja vasta viimesijaisena keinona jäsenvaltiot
voivat hakea EVM:ltä rahoitustukea pankkiensa pääomitukseen.
Tavoitteena on, että pankkiunionin instituutiot ja pelisäännöt luovat
uskoa sijoittajanvastuuseen, jäävät fiskaalisesti
neutraaleiksi ja kannustavat siten vastuulliseen toimintaan rahoitusmarkkinoilla.
Rahoitusmarkkinoita koskevan epävarmuuden väistyminen
edellyttää pysyvän kriisinratkaisumekanismin
voimaantuloa. Tulevan arvion rahoitusmarkkinasektorin sääntelyn
kokonaisvaikutuksista tulisi heijastua seuraavan komission ohjelmaan
niin, että siinä harkitaan ylisääntelyn
purkamista ja mahdollisuuksia kevyempään sääntelyyn.
Pankkisektorin rakennetta ja pk-yritysten rahoitusta koskevaa työtä tulee
jatkaa.
Veronkierron ja veroparatiisien vastaisten toimien osalta komissioon
vaikuttaminen liittyy erityisesti toimintasuunnitelman toimeenpanoon.
Komissiolta tarvitaan aktiivisuutta myös automaattisen
verotietojen vaihtoa koskevan standardin kehittämisessä ja
OECD:n veropohjan rapautumista ja voittojen siirtoja koskevassa BEPS-hankkeessa.
EU:n vuotuisessa talousarvioprosessissa uuden komission
tulisi olla pidättyväinen joustomekanismien käyttöönotossa,
jotta kunnioitetaan hyväksyttyä vuotuista talousarviota
sovittujen budjettiperiaatteiden mukaisesti. Välitarkastelussa
ei tule korottaa rahoituskehyksen tasoa. Seuraavaa rahoituskehystä koskevassa
ehdotuksessa (2017) on identifioitava tulevaisuuden keskeisimmät
haasteet ja EU-tason toimet, joilla on näiden ratkaisemiseksi
lisäarvoa. Tavoitteena on oikeudenmukaisempi omien varojen
järjestelmä muun muassa maksualennuksista luopumalla.
Suomen keskeisenä tavoitteena on huolehtia omistustietojen
julkisuudesta ja parantaa oikeusvarmuutta sekä asiakkaan
suojaa rajat ylittävissä arvopaperien hallintaketjuissa.
Tärkeitä hankkeita ovat myös digitaalisen
agendan edistäminen maksupalvelujen alalla.
Sisämarkkinat.
Suurin talouspotentiaali on palveluiden sisämarkkinoilla,
sillä palvelut muodostavat noin 70 prosenttia EU:n BKT:stä.
Tulevan komission on keskityttävä EU-lainsäädännön
täytäntöönpanon varmistamiseen.
Etenkin palveludirektiivin täytäntöönpano
on keskeistä. Lisäksi erityisesti liike-elämän
palveluita sekä rakentamiseen ja vähittäiskauppaan
liittyviä palveluita tulisi tarkastella, sillä ne
muodostavat merkittävän osan unionin BKT:stä.
Uusien lainsäädäntöehdotusten
osalta on kuitenkin noudatettava harkintaa.
Digitaalisten sisämarkkinoiden loppuun saattaminen
vaatii lisäpanostuksia, sillä markkinat ovat edelleen
pirstoutuneet. Keskeistä on laillisen sisältöihin
pääsyn varmistaminen ja rajat ylittävän
lisensoinnin helpottaminen ilman, että oikeudenhaltijan
oikeuksia vaarannetaan. Komission olisi annettava lainsäädäntöehdotus
esteiden poistamiseksi. Olennaista on toimivien tekijänoikeusratkaisujen
löytäminen. Digitaalisten sisämarkkinoiden
mahdollisuuksia tulisi arvioida myös palvelukohtaisesti.
Suomelle tärkeää on, että pienten
kieli- ja kulttuurialueiden erityispiirteisiin ja elinvoimaisuuden
säilymiseen kiinnitetään huomiota.
Tavoitteena on varmistaa, että Suomelle tärkeä rahapelien
yksinoikeusjärjestelmä turvataan.
Elinkeino- ja innovaatiopolitiikka.
Tulevan komission ohjelmassa tulee nostaa keskiöön
cleantech (erityisesti energiatehokkuus, veden käytön
tehokkuus ja bioenergia), biotalous sekä aineeton
ja digitaalinen arvonluonti perinteisen teollisuuden uudistamisessa
ja kilpailukyvyn kasvattamisessa.
EU:n ja jäsenmaiden tulee ohjata yrityksiään tavoittelemaan
korkeamman lisäarvon tehtäviä globaaleissa
arvoverkoissa. Investoinnit ja innovaatiopanostukset tulee entisestään
kohdistaa puhtaaseen ja kestävää kehitystä tukeviin
ratkaisuihin sekä muihin korkeaa arvonlisää tuottaviin
avainaloihin, kuten luoviin aloihin, designiin, ICT:hen,
digipalveluihin, nanotekniikkaan, robotiikkaan, uusiin teollisuustuotteisiin
ja niiden uusien tuotantoprosessien kehittämiseen.
Korkean lisäarvon tuotantoon tähtäävä elinkeinopolitiikka
edellyttää tuekseen innovaatiopolitiikkaa, joka
edistää uuden tiedon ja osaamisen luomista sekä erityisesti
niiden hyödyntämistä. Eurooppa on perinteiltään
globaalisti vahva uuden tieteellisen tiedon tuottaja. Jatkossa pitää kiinnittää enemmän
huomiota T&K-toiminnan tulosten hyödyntämiseen
ja kaupallistamiseen. Innovaatioiden käyttöönoton
vahvistamiseksi EU:ssa tulisi kannustaa jäsenmaita erilaisiin
innovatiivisiin ratkaisuihin. Julkista rahaa, kuten Horisontti 2020
-varoja, tulee myös käytännössä kohdistaa
merkittävästi innovointiin. Eurooppa-neuvoston
on tarkoitus linjata viimeistään lokakuussa vuoden
2030 ilmasto- ja energiapolitiikan tavoitteista, jotta EU olisi
sovitulla tavalla valmistautunut Pariisissa vuonna 2015 pidettäviin
kansainvälisiin ilmasto-neuvotteluihin, joissa tavoitteena
on kattavan ilmastosopimuksen aikaansaaminen.
Ilmasto ja energia.
Suomelle on tärkeää, että ilmasto-
ja energiapolitiikan tavoitteista päätettäessä energiaintensiivisen
teollisuuden hiilivuodon riski minimoidaan ja kehittyneiden biopolttoaineiden
markkinoiden kehittyminen EU:ssa turvataan esimerkiksi asettamalla
liikenteen biopolttoaineille sitova tavoite EU-tasolla. Komissiolta
vuonna 2015 tai vuoden 2016 alussa saataviin lainsäädäntöehdotuksiin
on ryhdytty vaikuttamaan. Tavoitteena on päästökauppajärjestelmän
toimivuuden turvaaminen ja kustannustehokas taakanjako jäsenmaiden
kesken.
Suomi ajaa näkemystä, jossa metsäbiomassan energiakäytölle
ei kehitetä erillisiä kestävyyskriteerejä.
Kestävän metsätalouden kriteerien osalta
tulee tukeutua EU:n metsästrategian puitteissa tehtävään
työhön.
Suomi korostaa sähkön ja kaasun sisämarkkinoiden
kehittämistä ja unionin yhtenäisyyttä energian
ulkosuhteissa kilpailukyvyn sekä energian toimitusvarmuuden
ja energiaturvallisuuden parantamiseksi. Euroopan energiaturvallisuuden
vahvistaminen edellyttää tuontiriippuvuuden vähentämistä lisäämällä kotoperäisiä energialähteitä,
kuten kiinteitä ja nestemäisiä biopolttoaineita,
maakaasun jakeluverkoston kehittämistä sekä energian
tuontikanavien monipuolistamista muun muassa ottamalla energiatoimitukset
vahvemmin osaksi yhteistä kauppapolitiikkaa.
Alue- ja rakennepolitiikka.
Suomi korostaa EU:n alue- ja rakennepolitiikan modernisointia. Painopisteen
tulee olla elinkeinotoiminnan ja rakenteiden uudistumisessa sekä innovaatioiden tukemisessa,
mikä edistää myös myönteistä työllisyyskehitystä.
Hyvissä ajoin ennen seuraavia rahoituskehysneuvotteluja
on arvioitava, miten koheesiopolitiikan rahoitusta voidaan uudistaa
niin, että se nykyistä paremmin palvelee kasvua
tukevia rakennemuutoksia ja innovaatiolähtöistä taloutta. Koheesiorahoituksen
vaikuttavuutta tulee parantaa nykyisestä ja menettelyjä edelleen
yksinkertaistaa.