Suomen hyvinvoinnin ja menestyksen kannalta tulevaisuuden
                        avainasia on osaaminen. Koulutuksen taso varhaiskasvatuksesta perusopetuksen
                        kautta huippuosaamiseen turvaa kansallisen kilpailukykymme, tulevaisuutemme
                        selkärangan. Nyt tämä selkäranka
                        on uhattuna.
                     
                     
                     Kuntien taloustilanne on ajautunut kriisitilaan, mikä on
                        pakottanut kunnat säästöihin myös aivan
                        keskeisissä peruspalveluissa. Silti hallitus heikentää tänä vuonna
                        ennätysmäisesti kuntien taloutta. Taustalla vaikuttaa
                        hallituksen epäonnistuminen työllisyyden parantamisessa,
                        mikä alentaa kuntien tuloverokertymää ja
                        muutoinkin heikentää kuntien taloudellisia edellytyksiä tarjota
                        palveluja.
                     
                     
                     Kuntien talousvaikeudet ovat nyt vaarantamassa lasten ja nuorten
                        hyvinvoinnin, sillä rajuja menoleikkauksia joudutaan kunnissa
                        kohdistamaan perusopetukseen. Kyse ei ole siitä, etteikö kunnissa
                        arvostettaisi koulutusta ja opetusta. Päinvastoin, kuntapäättäjät
                        arvostavat varsin korkealle laadukkaan opetuksen ja opettajien ammattitaidon.
                        Kyse on kuntatalouden rajusta alasajosta, jota nykyinen hallitus
                        nyt jo kolmatta vuotta harjoittaa.
                     
                     
                     Koulusäästöt koskettavat jo satojatuhansia
                        oppilaita ja heidän perheitään sekä opettajia
                        eri puolilla maata niin suurissa kaupungeissa kuin syrjäseuduillakin.
                        Muun muassa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla sekä Turussa
                        ja Jyväskylässä ollaan päättämässä merkittävistä säästöistä koulutoimeen.
                        Säästösopimusta on opettajille tarjottu
                        Karttulassa, Kinnulassa, Kolarissa, Kuusankoskella, Orimattilassa,
                        Suolahdessa ja Varkaudessa.
                     
                     
                     Räikeimmin säästöt näkyvät
                        siinä, että opettajien lomautuksia ollaan ottamassa
                        jälleen säästökeinoksi. Lomautusuhka
                        koskee muutamaa sataa opettajaa tai muuta opetustoimen henkilöstöä mm.
                        Kajaanissa, Kärkölässä, Toijalassa
                        ja Jämsässä. Lomautus on aina äärimmäinen
                        keino ja kertoo kunnissa koetusta hädästä.
                     
                     
                     Johtopäätöksemme on, ettei koulutus
                        ole hallituksen arvoasteikon kärjessä. Tulokset
                        tästä linjavalinnasta alkavat näkyä opetuksen
                        tason romahtamisena. Vanhasen hallitus on tehnyt kerta toisensa
                        jälkeen päätöksiä,
                        joilla laadukas perusopetus on vaarannettu. Ensiksi viime kehyspäätöksen
                        yhteydessä päätettiin luopua hallitusohjelman
                        kirjauksesta, jossa sanotaan, että ikäluokkien
                        pienenemisestä koituvat säästöt
                        ohjataan koulutuksen kehittämiseen. On käsittämätöntä, että opposition
                        on puolustettava täällä hallitusohjelmaa
                        hallitusta itseään vastaan.
                     
                     
                     Toiseksi päätettiin leikata kunnille kuuluvia opetusrahoja.
                        Kuntien ja valtion välisessä kustannusten jaon
                        tarkastelussa kävi ilmi, että kunnat ovat panostaneet
                        hyvin koulutoimeen, mitä myös uudet tehtävät
                        ovat edellyttäneet. Kun hallituksen piti maksaa lainmukainen
                        oma osuutensa kasvaneista kustannuksista, hallitus päätti
                        siirtää velanmaksua jopa seuraavalle hallituskaudelle.
                        Näin opetuksen valtionosuuksia jäi tänä vuonna
                        kunnilta saamatta noin sata miljoonaa euroa.
                     
                     
                     Kokonaisuudessaan 502 miljoonan euron pakkolainasta hallitus
                        maksaa tällä vaalikaudella kunnille noin puolet,
                        mikä heikentää kuntien taloutta entisestään.
                        Tämä ei ole perusteltavissa tilanteessa, jossa
                        kunnat peräänkuuluttavat valtiolta tukitoimia
                        kipeämmin kuin koskaan aiemmin.
                     
                     
                     
                     Asiantuntijoiden, kuten OAJ:n ja Kuntaliiton, yhteinen näkemys
                        on, että valtion maksama osuus kuntien koulutusmenoista
                        on reaalisesti laskenut 57 prosentista noin 45 prosenttiin, mikä kehitys
                        ilmeisesti tullaan virallisesti vahvistamaan pysyväksi
                        käytännöksi valtionosuusuudistuksen yhteydessä.
                        Edellisen lisäksi opetuksen kustannusten nousua korvataan
                        kunnille vajaalla indeksillä, mikä aiheuttaa ongelmia
                        erityisesti sen vuoksi, että se kasvattaa kuntien rahoitusosuutta
                        kumulatiivisesti. Koulujen perustamishankkeisiin tarkoitettuja resursseja
                        on myös supistettu kahden viime vuoden aikana lähes
                        viidellä miljoonalla eurolla.
                     
                     
                     Valtakunnallisen peruspalvelujen arviointiraportin mukaan alueelliset
                        erot perusopetuksessa ovat kärjistyneet. Raportissa kehotetaan
                        valtiota tukemaan sellaisia kuntia, jotka eivät voi enää harventaa
                        kouluverkkoaan eivätkä pysty toteuttamaan peruskoulupalveluja
                        lakisääteisesti heikon taloustilanteensa vuoksi.
                        Mielestämme tämän raportin anti olisi
                        otettava hallituksessakin varsin vakavasti. On hälyttävää,
                        että näin selkeästi on nyt todennettu,
                        että peruspalvelut eivät enää toteudu
                        kaikissa kunnissa.
                     
                     
                     Kunnille ja myös kouluille on tullut koko ajan lisää tehtäviä ilman
                        riittävää rahoitusta. Olisi oikeudenmukaista,
                        että uusien tehtävien myötä myös
                        lisärahoitusta ohjattaisiin opetukseen, kuten esimerkiksi
                        Kansallisen terveyshankkeen osalta on tehty.
                     
                     
                     Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä on viime
                        vuosina kaksinkertaistunut. Ongelmat ovat kärjistyneet
                        varsinkin suurissa kaupungeissa, joissa erityisopetuksen tarpeen
                        nopea lisääntyminen yhdistyneenä maahanmuuttajataustaisten
                        ja vieraskielisten oppilaiden suureen määrään
                        asettaa opetuksen järjestäjät kovien
                        haasteiden eteen.
                     
                     
                     Valtakunnallisen uudistustyön mukaisesti uudet opetussuunnitelmat
                        ja oppiaineet, kuten terveystieto, ovat tulleet tai tulossa käyttöön
                        viimeistään syksyllä 2006 kaikissa Suomen
                        kouluissa. Jotta opetussuunnitelmien uudistaminen johtaisi opetuksen
                        laatua kohottavasti, tarvitaan kouluissa uutta oppimateriaalia ja
                        opettajille koulutusta. Tähän ei ole nyt varaa,
                        mikä romuttaa täysin uuden opetussuunnitelman
                        toimeenpanon. Eniten kuntien kustannukset ovat kasvaneet oppilashuollossa,
                        jonka kehittämistä on edellytetty uudessa, varsin
                        hyvässä laissa. Puutteellinen oppilashuolto, avustajien
                        määrän vähentäminen
                        ja luokkakokojen suurentaminen yhtä aikaa johtavat vakaviin
                        häiriöihin koulutyössä, syrjäytymisriski
                        lisääntyy ja oppimistulokset heikentyvät.
                     
                     
                     Oma lukunsa on raju kouluverkon alasajo. Hallitus aikoo puskea
                        koulujen lakkauttamisia eteenpäin poistamalla niin sanotun
                        kouluverkkotunnuksen valtionosuusuudistuksen yhteydessä tilanteessa,
                        jossa kunnat muutenkin joutuvat tekemään kuntalaisten
                        kannalta kipeitä koulujen lakkautuspäätöksiä.
                        Kouluverkon tarkastaminen on varsin perusteltua, jos oppilasmäärä selkeästi vähenee
                        tai siihen on löydettävissä pedagogisesti
                        järkeviä syitä. Peruspalvelujen arviointiraportin
                        mukaan 168 kunnassa on menossa kouluverkon tarkistaminen tai ainakin
                        siihen liittyviä suunnitelmia. Suuntaus uhkaa kymmenientuhansien
                        lasten hyvinvointia, kun koulumatkat pitenevät ja sen myötä koulupäivät.
                     
                     
                     Vaadimme, että hallitus ottaa vakavasti perusopetuksen
                        ongelmat ja hoitaa velvoitteensa kunnille.
                     
                     
                   
                  
                  
                     
                     
                     Edellä olevan perusteella ja
                        Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten
                        esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen
                        vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:
                     
                     
                     Onko hallitus luopunut hallitusohjelman lupauksesta ohjata
                        ikäluokkien pienenemisestä aiheutuvat säästöt
                        koulutuksen kehittämiseen,
                     
                     
                     aikooko hallitus laskea valtion maksamaa osuutta perusopetuksen
                        kustannuksista nykyisestä 57 prosentista alle 45 prosentin,
                     
                     
                     onko hallitus tietoinen siitä, että kunnissa
                        meneillään olevat kouluihin kohdistuvat säästöt johtavat
                        koulujen lakkauttamiseen, ryhmäkokojen suurentamiseen,
                        erityisopetuksen vaarantumiseen ja siten opetuksen laadun heikkenemiseen
                        ja
                     
                     
                     aikooko hallitus ryhtyä pikaisiin toimenpiteisiin
                        turvatakseen perusopetuksen laadun ja oppilaiden perusoikeuksien
                        toteutumisen kaikissa Suomen kunnissa?