Yksityiskohtaiset perustelut
Uudistuksen tarve
Voimassa olevan lainsäädännön
perusteella ei ole ollut mahdollista tarkistaa asianmukaisesti korkeimpien
oikeuksien tuomareiden palkkausta, vaikka heidän palkkauksensa
suhteellinen asema on heikentynyt verrattuna muihin valtion ylimpiin
virkamiespalkkauksiin. Tässä suhteessa vääristymää on
syntynyt jo nykyisen lainsäädännön
voimaantulovaiheessa. Järjestelmän syntyvaiheiden
kuvauksen osalta valiokunta viittaa mietintöönsä HaVM
22/1998 vp.
Eduskunta on edellyttänyt edellä mainitun hallintovaliokunnan
mietinnön mukaisesti, että korkeimpien oikeuksien
presidenttien ja jäsenten palkkaus korjataan sille tasolle,
jolla se on ollut ennen niin sanotun palkkalain voimaantuloa suhteessa
valtionhallinnon ylimpien virkamiesten palkkaukseen. Lisäksi
lakivaliokunta (LaVL 7/1999 vp, LaVL
11/2000 vp) ja hallintovaliokunta (HaVL
14/2000 vp, HaVL 15/2000 vp)
ovat eri yhteyksissä kiinnittäneet huomiota korkeimpien
oikeuksien presidenttien ja jäsenten palkkauksen korjaamistarpeeseen.
Perustuslakivaliokunnan lausunto
Perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenee, että ensimmäinen
lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain
säätämisjärjestyksessä,
mutta toinen lakiehdotus tulee käsitellä perustuslain 73 §:ssä säädetyssä järjestyksessä.
Esitykseen sisältyvien lakiehdotusten asemasta voidaan kuitenkin
tavallisen lain säätämisjärjestyksessä käsitellä sellainen
lakiehdotus, jossa ovat säännökset esityksessä tarkoitettujen
tuomareiden palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista.
Sääntelyehdotus yleisellä tasolla
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta hallintovaliokunta
ehdottaa, ettei korkeimpien oikeuksien presidenttien ja jäsenten
palvelussuhteen ehdoista annettua lakia (196/1991)
kumota, vaan kyseisten tuomareiden palkan määräytymisestä ja
sen tarkistamisesta säädetään — kuten
nykyisinkin tapahtuu — sanotun lain 1 §:ssä samalla
kuitenkin hallituksen esityksen sääntelytavoite
huomioon ottaen. Toinen lakiehdotus voidaan tällöin
tarpeettomana hylätä.
Korkeimpien oikeuksien presidenttien ja jäsenten palkan
määräytyminen
Valiokunta ehdottaa, että niin sanotun palkkalain 1 §:n
1 momentissa korkeimman oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden
presidenttien palkka säädetään
52 705 markaksi kuukaudessa ja jäsenten palkka 44 795 markaksi
kuukaudessa. Tarkoitus on, että nämä palkat
tulevat voimaan 1 päivänä heinäkuuta
2001.
Presidenttien palkka vastaa tällöin valtioneuvoston
oikeuskanslerin palkkausta ja jäsenten palkka valtion A
34 palkkausluokkaa siinä maksettavine lisineen.
Mainitun pykälän 2 momentissa valiokunta ehdottaa,
että 1 momentissa tarkoitettuja palkkoja tarkistetaan vastaavasti
kuin valtioneuvosto kulloinkin päättää niiden
valtion virkamieslain (750/1994) 26 §:ssä tarkoitettujen
valtionhallinnon virkamiesten kuukausipalkkausten tarkistusperusteista,
joiden palkkauksista on tehty sanotun lain 44 §:ssä tarkoitettu
sopimus. Tarkoitus on, että tarkistuspäätökset
tehdään ajantasaisesti valtioneuvoston päättämien
sopimuspalkkojen tarkistamisperusteiden mukaisesti. Valiokunnan
ehdotus yksinkertaistaa nykyistä kaksivaiheista korkeimpien
oikeuksien tuomareiden palkkojen tarkistusjärjestelmää.
Valiokunta ehdottaa, että 1 §:n 3 momentissa valtiovarainministeriölle
säädetään lisäksi tehtäväksi
seurata korkeimpien oikeuksien tuomareiden palkkojen ja niiden kehityksen
sekä muiden valtionhallinnon ylimpien virkamiesten palkkojen
ja niiden kehityksen välistä suhdetta sekä päättää seurannassa
todettujen muutosten edellyttämistä tuomareiden
palkkausten korotuksista. Seuranta kattaisi siis sekä kuukausipalkkausten
tasojen että kehitysten välisen seurannan ja vertailun
myös muiden kuin 2 momentissa tarkoitettujen ylimpien virkamiesten
osalta. Seurantavelvoite koskee nyt säädettävän
lain 1 §:n 1 momentissa toteutettavien palkantarkistusten voimaantulon
jälkeistä aikaa. Lakiehdotuksen 3 momentti muodostaa
eräänlaisen varmistusmekanismin, ettei tuomareiden
palkkaus jää jälkeen muiden valtion ylimpien
virkamiesten palkkauksen tasosta siinäkään
tapauksessa, että muiden valtion ylimpien virkamiesten
palkkauksen tasossa tapahtuisi muutakin kuin 2 momentissa tarkoitettua
kehitystä. Momentin tarkoituksena on osaltaan turvata,
että korkeimpien oikeuksien tuomareiden palkkauksellinen
asema säilyy nyt säädettävällä tasolla
suhteessa muihin valtion ylimpiin virkamiehiin. Tässä momentissa
tarkoitetun seurannan tulee olla säännöllistä.
Kaikkiaan valiokunnan ehdottama sääntely täyttää tuomareiden
riippumattomuuden kannalta tarpeelliset elementit.
Teknisiä tarkistuksia
Voimassa olevan lain 2 §:n 3 momentin mukaan korkeimman
oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden presidenttien ulkomailla
tehtyjen virkamatkojen kustannusten korvaamiseen sovelletaan, mitä siitä on
valtioneuvoston oikeuskanslerin ja puolustusvoimain komentajan osalta
noudatettavana.
Säännös on aikanaan perustunut siihen,
että niin sanotussa valtion matkustussäännössä virkamiehet
olivat asemansa perusteella jaettu kahteen matkaluokkaan. Matkustussäännöstä on poistettu
virkamiesten jako matkaluokkiin, minkä vuoksi 2 §:n
3 momentti voidaan tarpeettomana poistaa.
Palkkalain 5 § koskee ylimääräisiä jäseniä. Korkeimpia
oikeuksia koskevassa lainsäädännössä ylimääräiset
jäsenet on muutettu määräaikaisiksi
jäseniksi. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa
5 §:n muuttamista.
Valiokunta ehdottaa lisäksi 5 a §:n 1 momentin
muuttamista vastaamaan eduskunnan perustuslakiuudistuksen yhteydessä hyväksymän
sen lausuman henkeä, jonka mukaan ministeriön
toimivaltaisuus tulee lakiesityksissä osoittaa mainitsemalla
ministeriö nimeltä (EV 262/1998
vp). Samalla ehdotetaan, että valtiovarainministeriö vahvistaa
1 §:n 2 ja 3 momentin perusteella maksettavat palkat, kun
1 §:n 1 momentin mukaiset palkat tulevat voimaan suoraan
lain nojalla.