KIRJALLINEN KYSYMYS 264/2001 vp
KK 264/2001 vp - Leena Rauhala /skl
Tarkistettu versio 2.0
Lasten ja nuorten suojelu ala-arvoisilta julkaisuilta
Eduskunnan puhemiehelle
Useat vanhemmat ovat huolestuneina seuranneet monia
sarjakuvajulkaisuja, joita lapset ja nuoret lukevat. Sarjakuvalehtien
sanoma ja kuvat tihkuvat epäsiveellisyyttä ja
väkivaltaa melko suoraviivaisesti. Piirretyt seksuaalisuudesta
kertovat kuvat ovat pornoa, ja väkivalta on raakuudessaan
vailla vertaa.
Kansainvälisen lapsen oikeuksien yleissopimuksen artiklan
17 mukaan sopimusvaltiot tunnustavat joukkotiedotusvälineiden
tärkeän tehtävän ja takaavat,
että lapsi saa tietoa monenlaisista kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä,
erityisesti niistä, joiden toiminta tähtää hänen
sosiaalisen, hengellisen ja moraalisen hyvinvointinsa
sekä ruumiillisen terveytensä ja mielenterveytensä edistämiseen.
Artiklan 17 e) -kohta rohkaisee kehittämään
asianmukaisia ohjelmia lasten suojelemiseksi heidän hyvinvoinnilleen
vahingollisilta tiedoilta ja aineistoilta. 19 artikla 1- kohdan
mukaan sopimusvaltiot ryhtyvät kaikkiin asianmukaisiin
lainsäädännöllisiin ja hallinnollisiin
toimiin suojellakseen lasta kaikenlaiselta ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta,
vahingoittamiselta ja pahoinpitelyltä tai välinpitämättömyydeltä tai
huonolta kohtelulta tai hyväksikäytöltä,
mukaan lukien seksuaalinen hyväksikäyttö.
Myös Suomen perustuslain 12 §:ssä viitataan lastensuojelulliseen
näkökohtaan.
Esimerkkinä näistä lapsille vahingollisista lehdistä mainittakoon
Myrkky-sarjakuvalehti. Saamieni tietojen mukaan Myrkky on kohdennettu
10—13-vuotiaille. Kuvat kertovat seksiakteista
ja ryhmäseksistä irvokkaalla alatyylin kielenkäytöllä.
Myös eläinten mukaan sotkeminen on kuvien sanoma
kaikessa ällöttävyydessään.
Lehden sisältö on sukupuolista siveellisyyttä loukkaavaa.
Se antaa nuorille aivan vääränlaisen
kuvan seksuaalisuudesta sekä miehen ja naisen välisestä kanssakäymisestä.
Toisen esimerkkilehden Spawnin kuvakertomus on raakaa väkivaltaa,
paholaisen palvontaa ja seksiä mukaan liitettynä mitä törkeimmällä tavalla.
Muun muassa näitä esimerkkilehtiä on nuorison
helppo hankkia lehtikioskeista, joissa niitä ei edes piilotella.
Lasten ja nuorten herkkää kehitysvaihetta
kyseisen kaltaiset sarjakuvat ja lehdet eivät edistä rakentavalla
ja terveellä tavalla toista ihmistä kunnioittavaksi
ja arvostavaksi, vaan vääristävät nuoren
identiteetin kehittymistä. Lehtien viesti on naista halventavaa
siten, että elämä ei ole muuta kuin "panemista"
paikasta välittämättä. Kauhukuvilla
mässäily ja pelon elementit kulkevat väkivallan
ihannoinnissa käsi kädessä saatananpalvonnan
kanssa.
Kansainvälisen lapsen oikeuksien yleissopimuksen henki
edellyttää suojelemaan lapsia kyseisen kaltaisilta
julkaisuilta.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän kunnioittavasti valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Onko hallitus tietoinen sarjakuvalehtien ala-arvoisesta
viestinnästä, joka on kohdennettu murrosikäislle,
mitä hallitus aikoo tehdä lasten ja nuorten
suojelemiseksi lisääntyneen väkivallan
ja vääristyneen seksuaalisuuden ihannoimiseen
erikoistuneiden lehtien annilta,
miten hallitus aikoo saattaa vastuuseen tuotteissaan piirrettyä raakuutta,
väkivaltaa, satanismia ja pornoa levittävät tuottajat
sekä
mitä hallitus aikoo yleensä tehdä roskalehdistön
pysymiseksi lasten ja nuorten ulottumattomissa?
Helsingissä 6 päivänä maaliskuuta
2001
Eduskunnan
puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Rouva puhemies, olette toimittanut valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi kansanedustaja Leena Rauhalan /skl
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 264/2001
vp:
Onko hallitus tietoinen sarjakuvalehtien ala-arvoisesta
viestinnästä, joka on kohdennettu murrosikäisille,
mitä hallitus aikoo tehdä lasten ja nuorten
suojelemiseksi lisääntyneen väkivallan
ja vääristyneen seksuaalisuuden ihannoimiseen
erikoistuneiden lehtien annilta,
miten hallitus aikoo saattaa vastuuseen tuotteissaan piirrettyä raakuutta,
väkivaltaa, satanismia ja pornoa levittävät tuottajat
sekä
mitä hallitus aikoo yleensä tehdä roskalehdistön
pysymiseksi lasten ja nuorten ulottumattomissa?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Suomi on osapuolena useissa ihmisoikeussopimuksissa, joissa
taataan sananvapaus. Sananvapauden takaavat Yhdistyneiden Kansakuntien piirissä tehdyn
kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen
yleissopimuksen (SopS 7—8/1976) eli niin sanotun
KP-sopimuksen 19 artiklan 2 kappale sekä ihmisoikeuksien
ja perusvapauksien suojaamiseksi tehdyn yleissopimuksen (SopS 18—19/1990)
eli Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksen 10 artikla.
Perustuslain 12 §:n 1 momentin mukaan jokaisella
on sananvapaus. Säännöksen mukaan sananvapauteen
sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja,
mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään
ennakolta estämättä. Sananvapaus
kattaa paitsi poliittisen myös kaupallisen ja
elinkeinotoimintaan liittyvän viestinnän (ks. PeVL 2/1986 vp, PeVL 1/1993 vp ja PeVL
19/1998 vp).
Sananvapaus ei ole ehdoton perusoikeus, vaan sitä voidaan
myös rajoittaa. Tällöin on kuitenkin otettava
huomioon perusoikeuksien rajoittamista koskevat yleiset edellytykset
(ks. PeVM 25/1994 vp, s. 5/I).
Nämä on oikeuskirjallisuudessa tiivistetty seuraavaan
seitsemään kohtaan: 1) lailla säätämisen
vaatimus, 2) täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusvaatimus,
3) hyväksyttävyysvaatimus, 4) ydinalueen koskemattomuuden
vaatimus, 5) suhteellisuusvaatimus, 6) oikeusturvavaatimus ja 7)
ihmisoikeusvelvoitteiden noudattamisen vaatimus.
Perusoikeusrajoituksen hyväksyttävyysvaatimus
merkitsee kriminalisointien kannalta sitä, että rajoittamiselle
tulee olla esitettävissä painava yhteiskunnallinen
tarve ja perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävä peruste.
Vastaavasti suhteellisuusvaatimus edellyttää sen
arvioimista, onko kriminalisointi välttämätön
sen taustalla olevan oikeushyvän suojaamiseksi (ks. PeVL 23/1997 vp).
Välttämättömyysedellytyksestä johtuu,
että perusoikeuden rajoitus on sallittu ainoastaan, jos
tavoite ei ole saavutettavissa perusoikeuteen vähemmän
puuttuvin keinoin.
Lasten kehitykselle haitallinen viestintä ei yleensä liity
sananvapauden keskeisimpään ytimeen (PeVL 14/2000 vp).
Yhteiskunnallisiksi epäkohdiksi koettuihin ilmiöihin
puuttumiseksi tietyn käyttäytymisen kriminalisointi
on varsin raskas keino. Siksi sitä tulisi käyttää varsin
harkiten. Erityistä pidättyvyyttä tulisi
noudattaa sellaisten kriminalisointien osalta, joilla välittömästi
puututaan jonkin perusoikeuden — kuten sananvapauden — käyttämiseen.
Tämä näkökohta oli esillä myös
rikoslain 17 lukua uudistettaessa (ks. HE 6/1997
vp, s. 143). Tavoitteena oli rajata rangaistavuus vain
sellaisiin tekomuotoihin, joiden rangaistavuudesta vallitsee laaja
yksimielisyys.
Vuoden 1999 alussa voimaan tulleessa rikoslain uudistuksessa
kokonaan kielletyn pornografian käsite rajattiin lapsi-,
väkivalta- ja eläinpornografiaan. Rikoslain 17
luvun 17, 18 ja 19 §:n mukaan väkivaltakuvauksen
ja sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan kuvan levittäminen
sekä lasta esittävän kuvan hallussapito
on rangaistavaa. Sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan kuvan
levittäminen (18 §) rajautuu törkeään
pornografiaan (ks. PeVL 23/1997 vp).
Luopuminen pornografisten tuotteiden rikosoikeudellisesta sääntelystä pääasiassa
niiden sisällön perusteella ei merkitse sitä,
että yhteiskunta hyväksyy pornografian tai suosii
sitä. Rikosoikeudellisten keinojen käyttäminen
kirjallisuuden tai viihteen laadun tai sisällön
ohjaamiseksi tulee kyseeseen vain poikkeuksellisesti, ilmeistä vahinkoa
aiheuttavien ainesten karsimiseksi (HE 6/1997 vp, s. 146).
Väkivaltakuvauksen levittäminen on ollut rangaistavaa
vuodesta 1983 lähtien. Säännös
(RL 17:17) koskee elokuvia, muita liikkuvia kuvia taikka sellaisia
sisältäviä tallenteita. Taustalla on tarkoitus
suojata erityisesti lapsia ja nuoria raakaa väkivaltaa
sisältävän väkivaltakuvauksen katselulta.
Tätä säännöstä on
arvosteltu toteamuksin, ettei haittavaikutuksista ole riittävää näyttöä.
Säännös onkin kompromissi, joka kohdistuu
eräänlaisiin ääri-ilmiöihin.
Väkivaltaviihteen kokonaistarjontaa ja -kulutusta
tällaisilla toimenpiteillä ei voida
sanottavasti vähentää. Siihen
vaikuttavat ensisijaisesti kasvatuksen, koulutuksen, kulttuurin
ja viestinnän keinot (HE 6/1997
vp, s. 143).
Lastensuojelullisista syistä laajennettiin vuoden 2001
alusta väkivaltaa sisältävien kuvaohjelmien
esittämisen tai levittämisen suojaa muun muassa
uudella rangaistussäännöksellä (RL 17:18
a). Kuvaohjelma voi esimerkiksi väkivaltaisen sisältönsä vuoksi
olla haitallinen lasten kehitykselle, vaikka se ei sisältäisikään
rikoslain 17 luvun 17 §:ssä tarkoitettua
raakaa väkivaltaa. Uusi rangaistussäännös
liittyy lakiin kuvaohjelmien tarkastuksesta (775/2000).
Tämä laki taas pohjautuu perustuslain 12 §:n
1 momenttiin, jonka mukaan lailla voidaan säätää kuvaohjelmia
koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.
Televisiotoiminnan harjoittajan on huolehdittava siitä,
että lasten kehityksen kannalta haitallista väkivaltaa,
seksuaalisuutta tai kauhua sisältäviä ohjelmia
ei esitetä lapsille sopivaan katseluaikaan. Tämänkin
jälkeen viime kädessä lasten vanhempien
tai huoltajien on huolehdittava siitä, että lapsia
voidaan varjella sellaisilta ohjelmilta, jotka voivat olla heille
haitallisia liiallisen väkivaltaisuuden, seksuaalisuuden
tai kauhun vuoksi (HE 2/2000 vp).
Niin sanottua tavanomaista pornografiaa säännellään
rikoslain 17 luvun 20 §:ssä olevalla markkinointikiellolla.
Sen mukaan sukupuolisiveellisyyttä loukkaavaan markkinointiin
syyllistyy se, joka muun muassa ansiotarkoituksessa luovuttaa kuvan
15 vuotta nuoremmalle tai asettaa kuvan julkisesti yleisön
nähtäville. Säännöksessä kriminalisoidaan
sellaiset tavanomaisen pornografian levittämistavat, joilla
loukataan yksilöiden oikeutta tavanomaisissa elämäntilanteissa
välttyä kohtaamasta vastoin tahtoaan pornografista
aineistoa (HE 6/1997 vp, s. 151). Niin sanottua
tavanomaista pornografiaa sisältäviä julkaisuja
pidetään esimerkiksi myymälöissä ja lehtikioskeissa
esillä varsin huomaamattomasti eikä tällaisia
julkaisuja myöskään näkyvästi
mainosteta. Moitittavuuden lähtökohdaksi on asetettu
yleinen pahennus. Käytännössä eri
henkilöiden käsitykset siitä, mikä on
epäsiveellistä tai pornografiaa taikka
mikä on omiaan herättämään yleistä pahennusta,
eroavat toisistaan. On ilmeisen mahdotonta saavuttaa yksimielisyyttä mainittujen käsitteiden sisällöstä ja
rajoista (HE 6/1997 vp, s.
145).
Kuluttajansuojalain 2 luvun 1 §:n mukaan markkinoinnissa
ei saa käyttää hyvän tavan vastaisia
tai muutoin kuluttajien kannalta sopimatonta menettelyä.
Säännöksen vastaista on sellainen markkinointi,
jossa elinkeinonharjoittaja ei varmistu, että hyvän
tavan vastaista markkinointia ei tule sellaisten henkilöiden
ulottuville, jotka haluavat karttaa tällaista aineistoa.
Ihmisten arvostukset voivat olla hyvinkin erilaisia. On selvää,
että ei voida asettaa tavoitteeksi kaiken sellaisen aineiston
poistamista näkyviltä, jota jotkut saattavat pitää pornografisena
tai liiallista väkivaltaa sisältävänä.
Ei myöskään voida kieltää kaikkien
sellaisten julkaisujen tarjoamista alaikäisille, jotka
joidenkin käsityksen mukaan sisältävät
epäsiveellisyyttä tai väkivaltaa. Väkivaltaviihdettä ja
pornografiaa sisältävien julkaisujen
joutumista lasten käsiin säätelevät
viime kädessä kasvatukselliset toimenpiteet.
Helsingissä 22 päivänä maaliskuuta
2001
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Till
riksdagens talman
I det syfte 27 § riksdagens
arbetsordning anger har Ni, Fru talman, till behöriga medlem
av statsrådet översänt följande
av riksdagsledamot Leena Rauhala /fkf undertecknade skriftliga spörsmål
SS 264/2001 rd:
Är regeringen medveten om det ovärdiga
budskap som i serietidningarna riktas till tonåringar,
vad ämnar regeringen göra för
att skydda barn och unga mot tidningar som går ut på att
glorifiera det ökande våldet och en snedvriden
sexualitet,
på vilket sätt ämnar regeringen
se till att de som producerar och sprider brutalitet, våld,
satanism och pornografi i tecknad form ställs till svars
för sina alster och
hur ämnar regeringen rent allmänt se till
att barn och unga inte skall få tillgång till
skräptidningar?
Som svar på detta spörsmål
får jag vördsamt anföra följande:
Finland är part i flera människorättskonventioner
där yttrandefriheten garanteras. Yttrandefriheten garanteras
i artikel 19 stycke 2 i Förenta Nationernas konvention
om medborgerliga och politiska rättigheter (FördrS
7—8/1976), dvs. den s.k. MP-konventionen, samt
i artikel 10 i konventionen om skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna
(FördrS 18—19/1990), dvs. Europarådets
människorättskonvention.
Enligt 12 § 1 mom. grundlagen har var och
en yttrandefrihet. Enligt bestämmelsen hör till yttrandefriheten
rätten att framföra, sprida och ta emot
information, åsikter och andra meddelanden utan att någon
i förväg hindrar detta. Yttrandefriheten omfattar
förutom politisk också kommersiell kommunikation
och kommunikation som hör samman med näringsverksamhet (se GrUU 2/1986 rd, GrUU 1/1993 rd och GrUU 19/1998
rd).
Yttrandefriheten är ingen ovillkorlig grundläggande
rättighet, utan den kan också begränsas.
Härvid skall dock de allmänna förutsättningarna
för inskränkningar i de grundläggande rättigheterna
bektas (se GrUB 25/1994 rd, s. 5/I). Dessa
har i rättslitteraturen koncentrerats i följande
sju punkter: 1) kravet på bestämmelser i lag,
2) kravet på exakthet och avgränsning, 3) kravet
på att inskränkningarna skall vara acceptabla,
4) kravet på att kärnan i rättigheten
inte rörs, 5) kravet på proportionalitet, 6) kravet
på rättsskydd och 7) kravet på iakttagande
av de förpliktelser som gäller de mänskliga
rättigheterna.
Kravet på att inskränkningar i de grundläggande
rättigheterna skall vara acceptabla innebär för kriminaliseringarnas
del att det skall finnas ett vägande samhälleligt
behov för inskränkningen. Också grunden
för inskränkningarna måste vara godtagbar
inom systemet med de grundläggande fri- och rättigheterna.
På motsvarande sätt förutsätter
kravet på proportionalitet en noggrann avvägning
av om det är nödvändigt att kriminalisera
en handling för att skydda det bakomliggande rättsobjektet
(se GrUU 23/1997 rd). Kravet på nödvändighet
betyder att en inskränkning av de grundläggande
rättigheterna är tillåten endast om samma
syfte inte kan nås på något annat sätt
som innebär ett mindre ingrepp i rättigheten.
Information som är ägnad att inverka skadligt på barns
utveckling har vanligen ingenting att göra med den innersta
kärnan av yttrandefriheten (GrUU 14/2000
rd). Kriminalisering av en viss sorts beteende är
ett kraftigt medel för att ingripa i fenomen som anses
utgöra samhälleliga missförhållanden.
Detta medel bör därför användas med
eftertanke. Särskild återhållsamhet skall iakttas
när det gäller kriminaliseringar genom vilka man
direkt ingriper i utövningen av en grundläggande
rättighet — t.ex. yttrandefriheten. Denna aspekt
behandlades också vid revideringen av strafflagens 17 kap.
(se RP 6/1997 rd, s. 142). Målet
var att begränsa straffbarheten till enbart sådana
gärningsformer beträffande vilkas straffbarhet
det råder stor enighet.
I den strafflagsreform som trädde i kraft vid ingången
av 1999 begränsades begreppet totalförbjuden pornografi
till barn-, vålds- och djurpornografi. Enligt 17 kap. 17,
18 och 19 § strafflagen är spridning
av våldsskildringar och av pornografiska bilder samt innehav
av barnpornografiska bilder straffbart. Spridning av pornografisk
bild (18 §) begränsar sig till grov pornografi (se GrUU
23/1997 rd). Slopandet av den straffrättsliga
regleringen av pornografiska produkter, vilken dittills huvudsakligen
varit baserad på produkternas innehåll, betyder
inte att samhället skulle acceptera eller understöda
pornografi. Utnyttjandet av straffrättsliga medel för
kvalitativ och innehållsmässig styrning av litteratur
eller underhållning kommer i fråga endast i undantagsfall,
för att gallra ut uppenbart skadliga inslag (RP
6/1997 rd, s. 145).
Spridning av våldsskildringar har varit straffbart
sedan 1983. Bestämmelsen (SL 17:17) gäller filmer
och andra rörliga bilder samt upptagningar som innehåller
rörliga bilder. Genom bestämmelsen vill man skydda
i synnerhet barn och unga från våldsskildringar
som innehåller rått våld. Bestämmelsen
har kritiserats med den motiveringen att det inte finns tillräckliga
bevis för att skadliga verkningar uppstår. Bestämmelsen är också en
kompromiss som riktar sig mot vissa ytterlighetsfenomen. Varken
det totala utbudet på eller den totala konsumtionen av
våldsunderhållning kan nämnvärt
minskas genom sådana åtgärder. De primära
styrningsmekanismerna är uppfostran och undervisningen
samt kultur- och mediepolitiken (RP 6/1997 rd,
s. 142).
Av orsaker som gäller skydd av barn utvidgades fr.o.m.
ingången av 2001 skyddet mot att visa eller sprida bildprogram
som innehåller våld bl.a. genom en ny straffbestämmelse
(SL 17:18 a). Ett bildprogram kan t.ex. på grund av att
det innehåller våld vara skadligt för
barns utveckling, trots att det inte innehåller sådant
rått våld som avses i 17 kap. 17 § strafflagen.
Den nya straffbestämmelsen hänför sig
till lagen om granskning av bildprogram (775/2000).
Denna lag grundar sig för sin del på grundlagens
12 § 1 mom., enligt vilket bestämmelser
om sådana begränsningar i fråga om bildprogram
som är nödvändiga för att skydda
barn kan utfärdas genom lag.
En utövare av televisionsverksamhet skall sörja
för att program som innehåller våld,
sex eller skräck och som är skadliga för
barns utveckling inte sänds på en tid då barn
i allmänhet ser televisionsprogram. Också härefter är
det i sista hand barnens föräldrar eller vårdnadshavare
som skall sörja för att barnen kan skyddas från
sådana program som kan vara skadliga för dem på grund
av ett alltför vålds-, sex- eller skräckbetonat
innehåll (RP 2/2000 rd).
S.k. sedvanlig pornografi regleras genom det förbud
mot marknadsföring som ingår i 17 kap. 20 § strafflagen.
Enligt det gör sig bl.a. den skyldig till sedlighetssårande
marknadsföring som i förvärvssyfte överlåter
en bild till en person som inte har fyllt 15 år eller offentligt
ställer ut en bild till allmänt påseende.
I bestämmelsen kriminaliseras spridning av sedvanlig pornografi
då den sker på ett sätt som kränker
enskilda människors rätt att i vardagslivet slippa
konfronteras med pornografi mot sin vilja (RP 6/1997
rd, s. 150). Publikationer som innehåller s.k.
sedvanlig pornografi är vanligtvis mycket diskret framlagda
i affärer och tidningskiosker, och det görs inte
heller på ett synligt sätt reklam för
dem. Grunden för klandervärdhet är allmän
anstöt. I praktiken varierar uppfattningen om vad som är
osedligt och pornografiskt material samt om vad som är ägnat att
väcka allmän anstöt. Det är
uppenbarligen omöjligt att uppnå enighet om innebörden
och avgränsningen av dessa begrepp (RP 6/1997
rd, s. 144).
Enligt 2 kap. 1 § konsumentskyddslagen får vid
marknadsföring inte användas förfaranden som
strider mot god sed eller annars är otillbörliga
mot konsumenterna. Det är fråga om marknadsföring
som strider mot bestämmelsen när näringsidkaren
inte försäkrar sig om att personer som vill undvika
dylikt material inte behöver ta del av marknadsföring
som strider mot god sed.
Människornas värderingar kan vara mycket olika.
Det är klart att målet inte kan vara att avlägsna
allt sådant material som någon kan betrakta som
pornografiskt eller alltför våldsbetonat. Man
kan inte heller förbjuda tillhandahållandet till
minderåriga av alla sådana publikationer som enligt
någons uppfattning är osedliga eller innehåller
våld. I sista hand är det genom uppfostringsåtgärder
man kan påverka om barn får tillgång
till våldsunderhållning och pornografiska publikationer.
Helsingfors den 22 mars 2001
Justitieminister Johannes Koskinen