Perustelut
Yleistä
Selontekoon on tehty laajoja selvityksiä kulttuurin
tulevaisuudesta osana kansallista elinvoimaisuutta. Selonteossa
on käyty läpi kulttuurin ja taiteen muuttuvaa
roolia, kuultu laajasti alan asiantuntijoita ja linjattu runsaasti
eri kehittämiskohteita. Selonteko laajentaa hyvin kulttuuripolitiikan
perinteisiä rajoja yhteiskuntapolitiikan monille sektoreille.
Selonteon linjaukset tukevat taiteen ja kulttuurin merkitystä ja
vaikuttavuutta yhteiskunnan eri alueilla. Selonteko antaa siten
hyvät lähtökohdat taiteen ja kulttuurin merkityksen
vahvistamiseen tulevaisuudessa.
Selonteko käsittää hyvin pitkän
aikaperspektiivin, joka siltä osin väistämättä tuo
ennustamattomuutta. Valiokunta korostaa, että suurimmat
yhteiskunnalliset hyödyt ovat saavutettavissa pitkän
aikavälin hyvinvointia edistävällä ja tukevalla
toiminnalla. Sen vuoksi eri visioiden pohdinta myös pitkällä aikavälillä on
valiokunnan mielestä tärkeää.
Valiokunta korostaa sitä, että kulttuurin
kansantaloudellista merkitystä ei voi mitata ainoastaan
yritysten liikevaihdon tai työllistymislukujen mukaan.
Kansantaloudellisesti merkittäviä ovat kulttuurin
vaikutukset ihmisten henkiseen hyvinvointiin ja syrjäytymisen
ehkäisemiseen sekä suvaitsevaisuuden ja keskinäisen
ymmärryksen ja luottamuksen edistämiseen monikulttuurisessa
Suomessa.
Kulttuurin moninaisuus
Kulttuurisen moninaisuuden käsite, joka selontekoon
on omaksuttu, on oivaltava. Etnisten ryhmien ja kieliryhmien lisäksi
se kattaa myös erilaiset osa- ja alakulttuurit sekä virtuaaliheimot. Selonteko
toteaa että kulttuurinen moninaisuus on haaste kulttuuritarjonnan,
-palvelujen ja -tuotannon järjestämiselle. Valiokunta
korostaa myös sitä, että kulttuurinen
moninaisuus tai rajatummin monikulttuurisuus käsittää monia
kulttuurisia elementtejä lähtien muun muassa historiasta,
arvoista, perinteistä , taiteesta ja kielestä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että edistetään eri vähemmistöryhmien
kulttuuristen erityispiirteiden ottamista huomioon.
Kulttuuri ja hyvinvointi
Taide ja kulttuuri ovat itseisarvoltaan tärkeitä, mutta
taidelähtöisiä menetelmiä voidaan
hyvin soveltaa koko yhteiskunnan hyvinvoinnin edistämiseen.
Taide ja kulttuuri tuovat merkityksellisyyttä elämään,
voimauttavat, osallistavat ja vahvistavat arjen toimijuutta, edistävät
sosiaalista koheesiota ja ehkäisevät syrjäytymistä.
Taidetta ja kulttuuria voidaan hyödyntää menestyksellisesti
esimerkiksi hoito- ja hoivatyössä, terveydenhuollossa,
työelämässä, työpajatoiminnassa,
terapiassa ja kotouttamisessa. Kun tuotetaan taiteen ja kulttuurin
sovelluksia näillä toiminnan alueilla, edistetään
kulttuuristen oikeuksien toteutumista, lisätään
kulttuurin omaehtoista harrastamista ja säästetään
kustannuksia muilla yhteiskunnallisen toiminnan alueilla. Esimerkiksi
lastensuojelutyössä, aivoinfarktista toipuvien
kuntouttamisessa, muistisairauksien hoidossa, vankeinhoidossa, vanhustenhuollossa
ja mielenterveystyössä taiteella on todettu olevan myönteinen
vaikutus. Erityisen merkittäviä vaikutukset voivat
olla ikääntyvän väestön
toimintakyvyn ylläpidon sekä nuorten yhteiskuntaan
ja työelämään kiinnittymisen
sekä syrjäytymisen ehkäisyn kannalta.
Selonteossa viitataan näiltä osin vuoden 2010
alussa valmistuneeseen Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia -toimintaohjelmaan
(OKM 2010:1), jolla pyritään edistämään
jokaisen oikeutta ja tasa-arvoisia mahdollisuuksia itse tehdä taidetta
tai osallistua kulttuuritoimintaan koko elämän
aikana myös vaihtuvissa tilanteissa ja yhteisöissä.
Valiokunta painottaa, että työ hyvinvoinnin edistämiseksi
taiteen ja kulttuurin keinoin vaatii myönteisten asenteiden
lisäksi laajaa yhteistyötä eri hallinnonaloilla
ja hallinnon tasoilla sekä lisäksi työelämän
ja koulutuksen tarpeiden ja soveltuvuuden selvittämistä.
Taiteen ja kulttuurin soveltamismahdollisuuksia tulee edelleen kehittää ja
vaikuttavuutta tutkia eri taiteiden ja tieteiden yhteistyönä.
Taiteella on paljon annettavaa kasvatuksen ja koulutuksen eri asteilla,
sosiaali- ja terveyspalveluissa, elinympäristön
ja työelämän kehittämisessä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää lausunnossaan
tärkeänä, että Taiteesta ja
kulttuurista hyvinvointia -toimintaohjelman toteutuminen ja toiminnan
jatkuminen turvataan myös ohjelmakauden jälkeen.
Sivistysvaliokunta yhtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan kannanottoon
siitä, että on tarpeen lisätä valtion,
kuntien ja elinkeinoelämän toimijoiden tietoisuutta
taiteen ja kulttuurin merkityksestä. Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa
toimenpiteiden toteuttamista eri hallinnonalojen välisenä yhteistyönä sekä yhdessä
kolmannen
sektorin kanssa. Valtion ja kuntien taidelaitosten samoin kuin kulttuurin
vapaan kentän toimijoiden voimavarojen turvaaminen on nähtävä tärkeänä myös
hyvinvointipolitiikan kannalta. Toimintaohjelman hyvistä ehdotuksista
sosiaali- ja terveysvaliokunta nostaa esiin esimerkiksi asiakkaan
kulttuuritarpeiden ja -toivomusten kirjaamisen hoito- ja palvelusuunnitelmiin.
Syrjäytymisen ehkäiseminen.
Sivistysvaliokunta on aiemmin tällä vaalikaudella
ottanut omasta aloitteestaan käsittelyyn nuorten syrjäytymisen ehkäisemisen
(SiVL 10/2008 vp — MINS 5/2008 vp).
Lasten ja nuorten harrastukset ovat tärkeä ympäristö kasvulle
ja kehitykselle. Ehkäisevät palvelut, kuten liikunta-
ja nuorisotyö sekä kulttuuripalvelut laajasti
sisältäen esimerkiksi kerhotoiminnan kouluissa,
ovat tässä tärkeässä roolissa.
Valiokunta totesi lausunnossaan muun muassa, että myös
koulujen taideopetusta tulisi lisätä, sillä se
on tärkeä osa tunnekasvatusta ja henkistä kasvua.
Erilaisia toimivia malleja kulttuurikatveessa elävien
nuorten kanssa toteutettaviksi taidetoiminnoiksi on kehitetty muun
muassa toistaiseksi Kulttuurirahaston rahoittamissa Myrsky-hankkeissa
eri puolilla Suomea. Hankkeessa on voitu rekrytoida kokeneita taiteilijoita
toteuttamaan erilaisia hankkeita, joissa nuoret saavat mahdollisuuden
toteuttaa omia haaveitaan ja unelmiaan. Onnistuneilla taidehankkeilla
on nuorelle monivuotisia vaikutuksia, tunnejälki kokijalle
voi olla hyvinkin syvä. Moni nuori välttää paremmalla
itsetunnolla varustettuna ja vuorovaikutuskykyisempänä monet
karikot elämässään. Pienillä taloudellisilla
panostuksilla voidaan saavuttaa pitkällä tähtäimellä runsaasti säästöä sosiaalisektorilla.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että projektin rahoitus voidaan jatkossakin turvata.
Kulttuuriperintö ja -ympäristö
Selonteossa painotetaan kulttuurin ja kulttuuriperinnön
välineellistä asemaa, kuten hyvinvoinnin lisääjänä ja
uuden yrittäjyyden mahdollistajana. Tämä on
tulevaisuuden kannalta tärkeää, mutta
sekä tiedon välittäminen että kulttuuriperinnön
välillinen hyödyntäminen voivat toteutua
kestävällä tavalla vain, jos myös
itse kulttuuriperinnön säilyminen turvataan.
Valiokunta korostaa sitä, että kulttuuriperintöön
kuuluvat suomalaisen kulttuurin perinteet ja niiden vaaliminen.
On tärkeää säilyttää
ja siirtää suomalaisiin arvoihin pohjautuvaa perintöä myös
tuleville sukupolville.
Selonteossa todetaan, että aineellisen ja aineettoman
kulttuuriperinnön säilyttäjiä ja
välittäjiä ovat kulttuurista jatkuvuutta
edustavat museot, arkistot ja kirjastot. Ne toimivat kulttuurien
vuoropuhelun paikkoina ja tiedon kartuttajina sekä tarjoavat
mahdollisuuksia ihmisten omakohtaiseen osallisuuteen, tekemiseen,
kokemiseen ja harrastamiseen. Kokoelmavarannot ja tietoaineistot
palvelevat opetuksen, tieteen ja vapaa-ajan tarpeita. Muistiorganisaatiot
muodostavat yhteiskunnan keskeisen tietoperustan luotettavan tiedon
tuottajina.
Valiokunta pitää kulttuuriperinnön
säilymisen kannalta Kansallista digitaalista kirjasto-hanketta
keskeisenä. Hankkeen tavoitteena on järjestää ja
turvata kulttuuriperinnön digitointi sekä pitkäaikaissäilytys.
Osana kansalaisten sivistyksellisiä perusoikeuksia se turvaa
väestön yhdenvertaisen tiedon ja kulttuurin saatavuuden,
saavutettavuuden ja esteettömyyden myös digitaalisessa
yhteiskunnassa.
Kulttuuriympäristöstrategia on hyvä askel
kokonaisvaltaisen näkemyksen kirkastamiseksi ja konkreettisten
toimenpiteiden viitoittamiseksi. Strategiatyö edistää samalla
ministeriöiden välistä yhteistyötä alalla,
jossa kohtaavat useiden hallinnonalojen toiminta. Samoin sekä kulttuurivaikutusten
arviointia että kulttuuriympäristön tilan
seurantajärjestelmiä on tärkeää kehittää.
Selonteon vuoteen 2035 ulottuvissa visioissa on todettu mm.
että Suomessa on huolehdittu kulttuuriympäristön
ekologisesta ja esteettisestä kestävyydestä.
Valiokunnan mielestä tähän tavoitteeseen
pääseminen edellyttää, että
kulttuuriympäristöjen asemaa kaavoituksessa vahvistetaan,
erityisesti asemakaavatasolla. Tähän liittyen
valtion viranomaisten toimivaltasuhteita tulee selkiyttää.
Valiokunta pitää tärkeänä myös kulttuuriperintökasvatusta
ja kulttuuriympäristöihin kohdistuvan lukutaidon
tarpeellisuutta.
Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että rakennushankkeita toteutettaessa edistetään
luovuutta ja visuaalisesti kiinnostavaa ympäristöä toteuttamalla
ns. prosenttiperiaatetta eli jyvittämällä tietty
osa hankkeen kustannuksista taidehankintoihin. Yleiset kirjastot
ovat peruspalvelu kansalaisille. Valiokunta pitää tärkeänä myös
lähikirjastoja oppimisen, elämysten ja tiedonhaun
sekä saavutettavuuden kannalta.
Ruokakulttuurin osalta valiokunta viittaa valtioneuvoston ruokapolitiikan
selonteosta antamaansa lausuntoon (SiVL 18/2010
vp — VNS 6/2010 vp).
Valiokunta kannattaa ehdotusta siitä, että jatketaan
eri ministeriöiden yhteishankkeena Suomalaisen ruokakulttuurin
edistämisohjelmaa etenkin tulevaisuuden ruokakulttuurin tekijöiden
eli lasten ja nuorten parissa ruokaosaamisen sekä kokonaisvaltaisen
ruokaymmärryksen kasvattamiseksi.
Koulutus ja tutkimus
Valiokunta yhtyy selonteossa todettuun siitä, että tulevaisuudessa
yhteiskunnassa tarvitaan vahvaa taide- ja kulttuuriosaamista, kulttuurien tuntemusta
ja kulttuurista lukutaitoa. Tulevaisuuden kulttuurin tekijöiden
ja kokijoiden perustiedot ja -taidot luodaan koulussa taito- ja
taideaineiden tunneilla ja myös muussa yleissivistävässä opetuksessa.
Taito- ja taideaineet ovat avainasemassa ihmisen persoonallisuuden,
identiteetin ja itseluottamuksen kehittymisen sekä yhteisöön
liittymisen kannalta. Ne edistävät oppilaiden
hyvinvointia, koulussa viihtymistä ja sosiaalista kasvua.
Taito- ja taideaineet edustavat ja edistävät kokonaisvaltaista
tietämistä ja antavat tärkeitä oppimisvalmiuksia
myös muihin oppiaineisiin. Taidekasvatuksella ja -opetuksella
kasvatetaan myös tulevia luovan työn ammattilaisia
sekä taiteen ja kulttuurin yleisöjä ja
kuluttajia.
Kulttuuri ja taide ovat yhteisöjen sidosaine, joka
kasvattaa suvaitsevaisuuteen, ennakkoluulottomuuteen, luovaan ongelmanratkaisuun
ja vastuullisuuteen. Näiden elementtien vahvistaminen edellyttää taito-
ja taideaineiden osuuden kasvattamista peruskoulun opetussuunnitelmissa.
Taideaineet kasvattavat parhaimmillaan todellisuutta monipuolisesti
ja vastuullisesti hahmottavia ja kokevia kansalaisia. Myös
opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen tulisi
lisätä taide- ja taitoaideiden osuutta.
Perinteisten koulujen taito- ja taideaineiden rinnalla voitaisiin
kehittää uusia verkko-oppimisympäristöjä,
yhteistyörakenteita ja oppiainerajat ylittävää opetusta,
lisätä kulttuurilaitosten ja muistiorganisaatioiden
monipuolista hyödyntämistä sekä ammattitaiteilijoiden
työllistämistä monenlaisissa opetusympäristöissä.
Tulevaisuusvaliokunta on lausunnossaan keskittynyt kulttuuriosaamiseen
ja toteaa mm., että kulttuuriosaaminen on tärkeä tulevaisuuden
perustaito, joka kuuluu kaikille. On kyse ihmisestä ja
hänen valmiuksistaan elää, menestyä ja
selvitä. Kulttuuriosaaminen on merkittävä pääoma niin
yksilön kuin yhteiskunnankin kannalta. Se parantaa yksilön
kykyä ohjautua ja orientoitua nykymaailmassa ja vahvistaa
yhteiskunnan elinvoimaisuutta. Se luo pohjan myös arjessa
selviämiselle. Digitaalinen kulttuuri, joka hallituksen selonteossa
on jäänyt taka-alalle, on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi.
Tulevaisuusvaliokunta toteaa lausunnossaan, että digitaalisessa
muodossa oleva tieto, on se sitten sanoina, kuvina tai äänenä,
on monella tapaa tuonut uuden ulottuvuuden kulttuuriin. Digitaalista
informaatiota, viestiä ja muuta sisältöä on
helppo siirtää, kopioida, hyödyntää uusiin tarkoituksiin
ja käyttää — oikein ja väärin.
Luovat ratkaisut löytyvät eri alojen osaamista yhdistelemällä,
ja luovuutta tarvitaan myös liiketoiminnassa. Valiokunta
korostaa, että liiketoiminnan perusteiden opetusta tulisi
vahvistaa taidealojen koulutuksessa. Luovuuden edellytyksiä parannettaisiin
tehokkaasti myös kannustamalla nuoria monialaiseen kouluttautumiseen ja
eri oppiaineiden ennakkoluulottomaan yhdistämiseen.
Selonteossa käsitellään tutkimuksen
rahoitusta ja rahoituspohjan laajentamista. Valiokunta pitää tärkeänä myös
kulttuurin taloustutkimusta, jossa pyritään tutkimaan
mm. kulttuurin välillisiä vaikutuksia yhteiskuntaan.
Kulttuurituotannot ja -palvelut
Valiokunta yhtyy selonteon näkemykseen siitä, että kulttuurin
tuotantotavat ja kulttuurin saatavuus sekä kulttuuripalvelujen
tukeminen ja niiden rakenteiden kehittäminen kytkeytyvät
toisiinsa. Tuotannot syntyvät sinne, missä tavoitetaan
sopivia kohdeyleisöjä.
Julkinen panostus kulttuurin ja luovuuden koulutukseen, infrastruktuuriin
ja luovan työn ja tuotannon tukemiseen yhdessä merkittävän
kulttuurin yksityisen kulutuksen kanssa mahdollistavat vahvan ja
monipuolisen kulttuurin tuotannon. Kulttuuri on toiseksi suurin
yksityisen kulutuksen erä elintarvikkeiden jälkeen.
Tilastokeskuksen tietoihin pohjautuvan selvityksen mukaan yksityisen
kulttuurin kulutuksen arvo vuonna 2008 oli yli 6,6 miljardia euroa,
mikä on lähes 7% kaikesta yksityisestä kulutuksesta.
Kunnat ja kaupungit ovat viime vuosina joutuneet haasteiden
eteen, joiden ratkaisemiseksi tulee kyetä parempaan ja
tavoitteellisempaan kokonaisuuksien hallintaan sekä
tekemään kauaskantoisempia,
rohkeita päätöksiä ja linjauksia.
Se vaatii yhteistä poliittista tahtotilaa, parempaa sisäistä vuoropuhelua
sekä kunkin hallinnonalan osaamisen tunnistamista ja hyödyntämistä.
Kulttuuripalvelujen kannalta on ensisijaisen tärkeää,
että yhteisesti asetetut hyvät tavoitteet viedään
myös käytännön toimintaan.
Asiakas- ja tarvelähtöisyyden korostaminen vaatii uudenlaista
ajattelua ja muutoskykyä, moniammatillinen vuoropuhelu
ja sitä tukevien rakenteiden luominen mahdollistaa muutoksen.
Kulttuuri- ja taidealojen osaamisen hyödyntäminen
parantaa mahdollisuuksia siirtää painopistettä korjaavista
toimenpiteistä ennaltaehkäiseviin palveluihin
(esim. erilaiset työparimallit, sisällöt nuoriso-
ja iltapäiväkerhotoimintaan, hoitoalan henkilöstön
työmenetelmät, palvelujen tuotteistaminen, olemassa
olevien resurssien parempi hyödyntäminen).
Julkisen rahoituksen tulisi myös kannustaa laitoksia
nykyistä paremmin laadun tuottamiseen. Huomiota tulisi
kiinnittää myös tukikriteerien nykyistä suurempaan
läpinäkyvyyteen. Valiokunta korostaa sitä,
että laadullinen arviointi on kulttuurin tulevaisuuden
kannalta tärkeää.
Luovuuden edellytyksiin kirjattu toimenpide-ehdotus taiteen
keskustoimikunnan kehittämisestä Taiteen kehittämiskeskukseksi
(TAIKE) on laatuarvioinnin kannalta keskeinen toimenpide. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että uudistamistyötä jatketaan.
Tulevaisuudessa on tärkeää, että yhtenäisen taidehallinnon
vahvuus — asiantuntijajärjestelmä — osataan
hyödyntää paremmin valtakunnallisesti.
Yhteisessä organisaatiossa asiantuntijuudesta tulee entistä enemmän
valtakunnallisesti jaettua ja tiedon siirtyminen paranee merkittävästi.
Kulttuuri nähdään entistä enemmän alueiden
tulevaisuuden keskeisenä kehitystekijänä.
Tällöin myös aluekehitystoimijoiden ja alueellisten
kulttuurihallintotoimijoiden toiminnan merkitys lisääntyy.
Valiokunta korostaa tässä alueellisten taidetoimikuntien
merkitystä. Niiden toiminnan avulla pystytään
myös tulevaisuudessa turvaamaan taiteen ja kulttuurin saavutettavuus
ja tasavertaisuus eri puolilla Suomea ottaen huomioon kunkin alueen
ominaispiirteet, mm. monikulttuurisuus, Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia
-toimenpideohjelma, luovat toimialat ja taiteilijoiden uusien toimeentulomahdollisuuksien
kysymykset, kansainvälinen yhteistyö sekä taiteen
erityisryhmät ja soveltava käyttö.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että kolmannen sektorin roolin vahvistaminen palvelujen
tuottamisessa monipuolistaa kuntalaisten palvelutarjontaa.
Kansallisen julkisen palvelun audiovisuaalinen toiminta on osa
suomalaista luovaa taloutta, ja sen vaikutus suomalaisen kulttuurin
kentän toimintaedellytysten luojana on merkittävä.
Julkisen palvelun yleisradiotoiminnan perusajatus on edelleen tiedon,
elämysten ja yhteisten kokemusten tuominen kaikille koko
Suomessa yhtäläisin ehdoin. Pirstoutuvassa mediamaailmassa ja
kulttuuriympäristössä yksityiset ja yhteiset elämykset
ja kokemukset, joita taide ja kulttuurielämykset tuottavat,
ovat vähintään yhtä merkittäviä kuin
aiemminkin. Kulttuurisen tasa-arvon toteutumisessa kansallisella
julkisen palvelun yleisradiotoiminnalla on siis jatkossakin merkittävä tehtävä.
Myös julkisen palvelun yleisradiotoiminnalle erilaiset
kulttuuriset, käyttäjälähtöiset
verkkopalvelut ja itseilmaisua ja käyttäjä-tuottajadikotomiaa
rikkovat verkkotoiminnot ovat entistä tärkeämpiä.
Kulttuuritoimialojen talous, työllistyminen ja toimeentulo
Kulttuuripolitiikka ja siihen liittyvät toimenpiteet
turvaavat taiteen ja kulttuurin ammattimaisen harjoittamisen toimintaedellytykset.
Taiteen itsenäisen ja riippumattoman aseman pitää olla
itsestään selvyys.
Kulttuurilla on tärkeä rooli luovien ajatusten ja
innovaatioiden tekemisessä ja niiden varaan rakentuvan
yritystoiminnan vahvistamisessa. Kulttuuriteollisuuspolitiikalla
on läheinen yhteys yleiseen elinkeino- ja työllisyyspolitiikkaan.
Luoviin aloihin sisältyy paljon myös laajempaa
kansantaloudellista potentiaalia. Globaalisti kasvavat vapaa-ajan
markkinat tarjoavat myös aitoja mahdollisuuksia Suomen
elinkeino- ja vientirakenteen monipuolistamiseen kulttuuri- ja palvelutuotannon
avulla.
Kulttuurin suora osuus bruttokansantuotteesta ei ole paljoakaan
kasvanut 2000-luvun aikana. Kulttuurin ja luovan osaamisen alueille
syntyvä uusi yritystoiminta ja innovaatiot eivät
ole löytäneet kanavia ja kannustusta kasvu-uralle pääsyyn.
Luovan osaamisen kohdalla kasvu muodostuukin yhä useammin
osaamisen soveltamisesta muiden toimialojen kehitykseen. Yhtenä tärkeänä esimerkkinä
voidaan
mainita muotoilu ja sen rooli suomalaisen teollisuuden jalostusasteen
nostamisessa ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamisessa.
Kansainvälisesti menestyneiden suomalaisten brändien
taustalla on juuri muotoilu ja sen kytkeminen innovaatiotoimintaan,
tuotekehitykseen ja valmistukseen. Muotoilu on myös alue,
jolla on merkittävästi potentiaalia hyvinvointipalveluiden
käyttäjälähtöisessä suunnittelussa
ja sähköisen asioinnin ja tietojärjestelmien
käytettävyyden lisäämisessä.
Valiokunta pitää tärkeänä päivittää 2000-luvun
alussa laadittu muotoilupoliittinen ohjelma. Siinä tulee
teollisuuden jalostusasteen nostamisen ohella ottaa huomioon erityisesti
myös palvelumuotoilun merkitys, käyttäjälähtöinen innovaatiojärjestelmä ja
kestävä kehitys.
Kulttuurivienti.
Valiokunnan mielestä kulttuuriviennin alueelle tulee
panostaa mm. niin, että suunnataan pitkäkestoisia
politiikkatoimia ja panostuksia sen edellytysten kehittämiseen.
Tärkeää olisi tukea erityisesti
kulttuurivientitoimijoiden tuotteistamista, konseptointia, liiketalousosaamisen
kehittämistä ja markkinointia.
Asiantuntijakuulemisessa on noussut esiin, että koulutuksessa
olisi erityisesti tarpeellista painottaa yliopistotason koulutuksen
kehittämistä. Tarvitaan korkeatasoista, kansainvälisesti verkottunutta
maisteritason Arts Management -koulutusta sekä alalle räätälöityä ammatillista MBA-tyyppistä
jatko-
ja täydennyskoulutusta.
Itsensä työllistävät luovien
alojen harjoittajat.
Itsensä työllistävät luovien
alojen harjoittajat toimivat tyypillisesti palkkatyön
ja yrittäjyyden välimaastossa tai näitä yhdistellen.
He eivät ole perinteisessä yhden työnantajan
työsuhteessa.
Nykyisin itsensä työllistävä luovan
työn tekijä voi olla eri viranomaisten näkökulmasta
riippuen palkansaajan asemassa, yksinyrittäjä,
opiskelija, apurahan saaja tai työtön. Pahimmillaan sosiaali-
ja työttömyysturvajärjestelmä voi
jopa estää itsensä työllistämistä työttömyysturvan heikkenemisen
uhatessa.
Tästä itsensä työllistämisestä palkkatyön
ja yrittäjyyden välimaastossa on muodostunut ns. kolmas
tie, joka on monille toimijoille riittävä ja mielekäs
tavoite. Kaikesta luovasta taloudesta ja ammatin harjoittamisesta
ei tarvitse syntyä kasvuyrittäjyyttä,
eikä aina ole mahdollista syntyä työsuhdetta.
Toisaalta kolmannen tien kulkijoita tarvitaan, jotta luodaan pohjaa
kasvuyrityksille. Monipuoliset luovien alojen toimijoiden verkostot
ovat kasvualustoja uusille innovaatioille ja siten myös
uusille kasvuyrityksille.
Valiokunta korostaa selonteon toimenpide-ehdotusta siitä,
että tunnistetaan luovan työn erityisluonne (työsuhde — ammatinharjoittajuus — yrittäjyys)
ja kehitetään sen edellytyksiä, kuten
koulutusta, työtiloja sekä viranomaiskohtelua,
toimeentuloa ja työllistymistä. Samoin valiokunta
pitää välttämättömänä sitä,
että tehdään kattava selvitys kulttuuritoimialan
verotuspolitiikan kokonaisuuden kehittämisestä (verotuksen
jaksotus, arvonlisäverokohtelu, taidehankintojen verohuojennukset,
verotuskohtelun alueellinen yhdenmukaisuus).
Valiokunnan mielestä tulee kehittää myös neuvontapalveluja,
jotka on suunnattu erityisesti luovien alojen toimijoille tai luoville
aloille pyrkiville. Niitä tulee olla saatavissa valtakunnallisesti,
ja niiden tulee olla erilaisille luovien alojen toimijoille sopivia.
Taiteilijoiden toimeentulo.
Luovaa kasvua ja taiteilijan toimeentuloa koskevassa selvityksessä (OKM
2010:6) todetaan, että suomalaisella taiteilijalla on taiteenalasta
riippuen heikompi toimeentulo kuin väestöllä keskimäärin
tai pohjoismaisella kollegallaan. Taidepolitiikan tavoitteena tulee
olla lisätä taiteilijoiden mahdollisuutta elää taiteellaan.
Aiemmin ylimääräisten taiteilijaeläkkeiden määrä oli
65 eläkevuotta vuodessa. Valtiontaloudellisista
syistä eläkkeiden määrää vähennettiin
niin, että saajia on ollut enää 35 vuosieläkettä.
Eduskunta lisäsi vuoden 2011 talousarviokäsittelyn
yhteydessä ylimääräisten taiteilijaeläkkeiden
määrää 16 uudella täyttä taiteilijaeläkettä vastaavalla
eläkkeellä. Määrä nousi
siten yhteensä 51:een.
Tällä vaalikaudella on tehty apurahan saajien sosiaaliturvaan
heidän asemaansa parantavia muutoksia. Ne eivät
kuitenkaan korvaa taiteilijaeläkkeiden tarvetta, koska
kaikki taiteilijat eivät saa apurahoja ja apurahansaajienkin
kohdalla tilanne muuttuu vasta vuosien kuluttua. Valiokunta viittaa
myös eduskunnan hyväksymään lausumaan,
jossa eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää mahdollisuudet laajentaa apurahansaajien
vakuuttamisvelvoitetta niin, että peräkkäiset,
yhteen laskettuina vähintään neljän kuukauden
mittaiset apurahat tulisivat pakollisen vakuuttamisen piiriin.
Tekijänoikeudet.
Valiokunta on useiden asioiden yhteydessä käsitellyt
tekijänoikeuksia (mm. SiVL 12/2010 vp — E
54/2010 vp, SiVL 6/2010 vp — U
63/2008 vp, SiVM 3/2008 vp — HE 76/2008
vp). Valiokunta korostaa, että vahva tekijänoikeussuoja
on edellytys sille, että laadukkaita ja monipuolisia sisältötuotteita
ja -palveluja on kansalaisten saatavissa ja tekijänoikeussuoja
mahdollistaa työtä sisältöjen
tekijöille, jatkojalostajille ja jakelijoille.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että ns. hyvitysmaksu koskee niitä laitteita,
joita käytetään merkittävässä määrin yksityiseen
kopiointiin. Sellaisia ovat mm. tyhjät cd- ja dvd-levyt,
videotallentimet ja digisovittimet. Maksun ulkopuolella ovat navigaattorit,
matkapuhelimet, tietokoneet ja kämmentietokoneet sekä pelikonsolit.
Päättäessään hyvitysmaksusta
16.12.2010 valtioneuvosto laajensi maksun piiriä myös
ulkoisiin kiintolevyihin. Maksukertymän arvioidaan nousevan
tämän johdosta kuluvana vuonna noin 20 prosenttia
viime vuoteen verrattuna. Valiokunta kuitenkin katsoo, että hyvitysmaksujärjelmää
tulee
edelleenkin kehittää ja uudistaa niin, että se
tukee taiteilijoiden toimeentuloa.
Valiokunta on useissa yhteyksissä kiinnittänyt
huomiota luvattomaan sisältöjen tietoverkkolevitykseen
eli piratismiin. Esimerkiksi Euroopan digitaalistrategiaa koskevassa
lausunnossaan valiokunta totesi, että piratismi on digitaalisten
sisämarkkinoiden eräänä suurimpana kehittymisen
esteenä. Mikäli luvatonta levitystä ei
saada merkittävästi vähennettyä,
uhkaa tilanne näivettää eurooppalaisen
sisällöntuotannon. Valiokunta pitää välttämättömänä tehostaa
toimenpiteitä piratismin estämiseksi.
Tulee myös kehittää toimenpiteitä,
jotta kulttuurin tuottajat ja käyttäjät
kohtaavat laillisin keinoin. Näin estetään
piratismia.
Jatkotoimenpiteitä
Selonteossa on esitetty paljon hyviä toimenpiteitä,
joihin valiokunta ei tässä ota yksityiskohtaista
kantaa. Valiokunta haluaa kuitenkin korostaa eräitä tarvittavia
toimia.
Edellä olevan perusteella valiokunta esittää hyväksyttäviksi
kannanottoja, joilla valiokunnan mielestä erityisesti voidaan
valtion toimenpitein tukea ja parantaa taiteen ja kulttuurin elinvoimaisuutta
Suomessa.