Perustelut
Yleistä
Yleisenä arvionaan suuri valiokunta toteaa, että uuden
komission työohjelman keskiössä tulee olla
EU-alueen kilpailukyvyn, talouskasvun ja työllisyyden edistäminen
ottaen huomioon EU-alueen reaalitalouden heikot kasvunäkymät,
globaalin kilpailukyvyn taantuminen ja lähes 12 % työttömyysaste
sekä euroalueen talous- ja pankkikriisin kielteiset sosiaaliset
seuraukset. Tämän tavoitteen saavuttaminen edellyttää laaja-alaista
EU:n eri sektoripolitiikkojen koordinointia ja yhteensovittamista
työohjelman kautta niin komission poliittisella kuin virkamiestasollakin.
Komission tulee rakentaa työohjelmansa niin, että siinä huomioidaan
tasapainoisella tavalla sekä taloudelliset että sosiaaliset
arvot, vahvistetaan luottamusta EU-instituutioiden toimintaan ja
vastataan vaateisiin toiminnan johdonmukaisuudesta, vastuullisuudesta,
avoimuudesta, ennakoitavuudesta ja hyvästä hallinnosta (SuVM
1/2014 vp).
Suuri valiokunta toteaa, että eduskunta hyväksyi
14.2.2014 suuren valiokunnan valtioneuvoston EU-selontekoa koskevan
mietinnön (SuVM 1/2014 vp)
ja mietinnössä esitettyjen kannanottojen on näin
ollen katsottava toimivan valtioneuvoston ohjeellisena lähtökohtana
vaikutettaessa kaikilla tasoilla tulevan komission työohjelman
sisältöön ja suuntaan. Valiokunta toteaa,
että valtioneuvoston keskeisimmät horisontaaliset
ja politiikkasektorikohtaiset vaikuttamishankkeet ovat pääosiltaan
yhdenmukaiset mietinnössä esitettyjen linjausten
kanssa. Valiokunta ei näin ollen käsittele lausunnossaan
kaikkia valtioneuvoston jatkokirjelmässä esille
tuotuja horisontaalisia vaikuttamishankkeita tai EU:n politiikkasektoreita,
vaan pidättäytyy tässä lausunnossaan
tuomaan esille vain joitain valtioneuvoston kantaa täydentäviä näkökohtia
yksittäisten kysymysten osalta.
Horisontaaliset vaikuttamishankkeet
Sääntelyn toimivuus.
Suuri valiokunta toteaa, että useat erikoisvaliokunnat
ovat lausunnoissaan esittäneet varsin yhdenmukaisia huomioita EU-tason
sääntelyn toimivuuden parantamisesta (TaVL
21/2014 vp, HaVL 10/2014 vp, MmVL 20/2014
vp, TyVL 4/2014 vp, YmVL
10/2014 vp).
Erikoisvaliokuntien tavoin suuri valiokunta katsoo, että EU-sääntelyn
toimivuuden, johdonmukaisuuden, ennakoitavuuden ja laadun varmistamisen,
mm. REFIT-hankkeen kautta, tulee olla komission ohjelman läpileikkaavana
teemana kuluttajien, työntekijöiden ja ympäristön
suojaa kuitenkaan heikentämättä. EU-sääntelyn
laadulla, tarkoituksenmukaisuudella ja selkeydellä on välittömiä vaikutuksia
EU:n kilpailukykyyn, talouskasvuun ja sitä kautta myös
työllisyyteen. EU-tason säädöstaakkaa
on oltava valmius purkaa, mikäli EU-tason yhdenmukaisen
sääntelyn ei voida katsoa tuottavan lisäarvoa
kansalliseen sääntelyyn tai markkinoiden toimivuuteen
nähden. Säännösten lisääntyessä ja
monimutkaistuessa säädöshankkeiden ja
aloitteiden koordinointiin on kiinnitettävä erityistä huomiota
päällekkäisyyksien ja hallinnollisen
taakan kasvun välttämiseksi ja sen vähentämiseksi.
Valiokunta katsoo, että EU-tasolla tulisi nykyistä harkitummin
arvioida, missä tilanteissa EU-tason lainsäädäntö on
tarkoituksenmukaisin tapa saavuttaa asetetut tavoitteet, vai voidaanko
asetetut tavoitteet saavuttaa muilla, jäsenvaltioiden liikkumavaraa
vähemmän rajoittavilla keinoilla ei-sitovana norminantona,
suosituksina ja toiminnan koordinoimisena. Sääntelyn
tulee myös kunnioittaa toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatetta.
Valiokunta painottaa, että oikean tasapainon löytämiseen
joustavan tai yhdenmukaisen sääntelytavan välillä sekä toissijaisuusperiaatteen
toteutumiseen on kiinnitettävä jatkuvasti huomiota.
Myös komission lainsäädäntöehdotusten
vaikutustenarviointeja on kehitettävä ottamaan
nykyistä paremmin huomioon ehdotusten työllisyys-,
kustannus-, kilpailukyky-, terveys- sekä sosiaaliset vaikutukset.
Valiokunta arvioi, että vaikutusarviointeihin olisi sisällytettävä myös nykyistä kattavammat
arviot ehdotusten sukupuoli- ja perusoikeusvaikutuksista.
Sääntelyn toimivuuden osalta valiokunta kiinnittää lopuksi
huomiota mietinnössään (SuVM
1/2014 vp) esille tuotuihin näkemyksiin
delegoiduista säädöksistä, komitologiamenettelystä ja
virastoitumiskehityksestä, ja arvioi, että tarve
parantaa sääntelyn toimivuutta koskee myös
näitä päätöksentekomuotoja.
Myös talousvaliokunta kiinnittää huomiota
EU:n uusiin asiantuntijaelimiin (kuten Euroopan pankkiviranomainen
EBA), joilla on sääntelyn toimeenpanon ohella
myös itsenäistä määräysten-
ja suositustenantovaltaa. Talousvaliokunta toteaa, että tämänkaltaisen
delegoitavan vallankäytön rajat samoin kuin tarkoituksenmukaisen
demokraattisen valvonnan takaaminen edellyttävät
valiokunnan näkemyksen mukaan nykyistä selkeämpien
ja yhtenäisempien periaatteiden ja toimintatapojen kehittämistä sekä EU-
että kansallisella tasolla (TaVL 21/2014
vp).
Oikeusvaltioperiaate.
Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemyksiin
tarpeesta vahvistaa oikeusvaltioperiaatteen toteutumista ja pitää komission
11.3.2014 antamaa tiedonantoa uudesta toimintakehyksestä oikeusvaltioperiaatteen
turvaamisesta hyvänä keskustelunavauksena aiheesta.
On tärkeätä, että EU:lla ja
jäsenvaltioilla on käytössään
nykyistä paremmat työkalut oikeusvaltioperiaatteen
toteutumisen varmistamisessa. Valiokunta korostaa tässä yhteydessä myös
muun EU:n perusoikeusulottuvuuden vahvistamisen merkitystä sekä yhteisen
sääntöpohjan ja kansainvälisten
perus- ja ihmisoikeussitoumusten kunnioittamisen tärkeyttä kaikessa EU:n
toimielinten ja jäsenvaltioiden toiminnassa (SuVM
1/2014 vp). Valiokunta toteaa, että työohjelman
tulisi kokonaisuutena arvioiden toimia välineenä näiden
arvojen edistämiseksi.
Talous- ja rahaliiton kehittäminen.
Suuri valiokunta yhtyy valtiovarainvaliokunnan arvioon siitä,
että lyhyellä tähtäimellä tarvetta
talous- ja rahaliiton kehittämistä koskevalle
uudelle sääntelylle ei ole. Komission työohjelmassa
olisi ensisijaisesti keskityttävä jo hyväksytyn
kattavan sääntelyn täytäntöönpanon
ja tehokkaan soveltamisen varmistamiseen sekä osin jopa
päällekkäisten taloudellisen ohjauksen
järjestelmien selkeyttämiseen ja yksinkertaistamiseen.
Valiokunta korostaa yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattamisen
tärkeyttä ja suhtautuu valtiovarainvaliokunnan
tavoin kielteisesti yhteisvastuun laajentamiseen ja pysyviin tulonsiirtoihin jäsenvaltioiden
välillä eikä pidä esimerkiksi
yhteisiä velkakirjoja hyväksyttävänä ratkaisuna (VaV:n
perusteltu kannanotto 14.5.2014).
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
puolestaan korostaa perusoikeusnäkökohtien nykyistä parempaa
huomioon ottamista talouspoliittisessa päätöksenteossa
ja katsoo, että myös komission päätöksenteko
tarvitsee tuekseen nykyistä kattavampia selvityksiä talouskriisin
ja sen hoidon vaikutuksista työllisyyteen, tasa-arvoon,
ihmis- ja perusoikeuksien ja työoikeudellisten normien noudattamiseen,
terveys- ja sosiaalipalveluihin samoin kuin sosiaalisen turvattomuuden
ja köyhyyden lisääntymiseen.
Politiikkasektorikohtaiset vaikuttamishankkeet
EU:n ulkosuhteet.
Ulkoasiainvaliokunnan tavoin suuri valiokunta painottaa tarvetta
selkeyttää EU:n ulkosuhdepolitiikan strategista
valmistelu- ja päätöksentekojärjestelmää ja
työnjakoa komission ja korkean edustajan välillä.
Ohjaavan roolin tulee kuitenkin jatkossakin säilyä EU:n
neuvostolla eli jäsenvaltioilla (SuVM 1/2014
vp). Ulkoasiainvaliokunta painottaa myös EU:n
naapuruuspolitiikan (ENP) uudistamisen tarvetta ottaen huomioon
naapuruston kehityksen dynaamisuuden. On tärkeää tunnistaa kumppanimaiden
eriytyvä kehitys. Valiokunta korostaa myös yhteistyön
ja säännöllisen vuoropuhelun merkitystä Venäjän
kanssa itäisen kumppanuuden kysymyksissä (UaVL
2/2014 vp).
Kauppapolitiikka.
Suuri valiokunta uudistaa mietinnössään
(SuVM 1/2014 vp) esittämänsä kannanoton
siitä, että EU:n kauppapolitiikka on nostettava
uudelleen EU:n ulkosuhteiden päähuomion aiheeksi,
ja pitää selkeänä puutteena kauppapolitiikan
puuttumista valtioneuvoston vaikuttamishankkeista. Dohan neuvottelujen
pitkittyessä uuden komission tulee ajaa aktiivisesti WTO:ta
täydentävien, erityisesti kahdenvälisten
ja alueellisten sopimusten aikaansaamista EU:n jäsenmaiden
kauppapoliittisten tavoitteiden turvaamiseksi. Komission tulisi
myös seurata aktiivisesti globaalien arvoketjujen huomioimista
kauppapolitiikassa sekä Venäjän WTO-jäsenyyden
toteutumista ja siinä ilmenneitä ongelmia (UaVL
2/2014 vp).
Suuri valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien näkemykseen
EU:n ja Yhdysvaltojen välisen, transatlanttisen kauppa-
ja investointikumppanuussopimuksen (TTIP) suuresta merkityksestä komission
ohjelman kannalta (UaVL 2/2014 vp, MmVL
20/2014 vp, VaV:n perusteltu kannanotto 14.5.2014).
Sopimus voi olla merkittävä globaalien normien
asettamisessa, ja on tärkeää, että uusi
komissio ryhtyy ripeästi neuvottelujen eteenpäinviemiseen.
Sopimusta koskevien oikeudellisten reunaehtojen ja Suomen keskeisten neuvottelutavoitteiden
osalta suuri valiokunta viittaa TTIP-sopimusneuvotteluista antamaansa lausuntoon SuVL
1/2014 vp. Valiokunta ottaa tarkemmin kantaa
neuvottelujen etenemiseen ja Suomen asiaa koskeviin tavoitteisiin
valtioneuvoston tulevan jatkokirjelmän pohjalta.
EU:n strategia Itämeren aluetta varten, arktisen alueen
strategia ja Pohjoinen ulottuvuus.
Erikoisvaliokuntien tavoin suuri valiokunta katsoo, että komission
työohjelmassa tulisi kiinnittää nykyistä enemmän
huomiota Pohjoisen ulottuvuuden politiikkaan, arktisen alueen strategian
kehittämiseen sekä EU:n Itämeren alueen strategian
toimeenpanoon, Itämeren alueen kehittämiseen ja
EU-rahoituksen varmistamiseen (UaVL 2/2014 vp, YmVL
10/2014 vp, SiVL 6/2014 vp,
VaV:n perusteltu kannanotto 14.5.2014).
Valiokunta toteaa, että Pohjoisen ulottuvuuden osalta
vaikuttamista on tehostettava läpileikkaavasti eri politiikkasektoreilla
ja etenkin Euroopan laajuisten verkkojen ja liikennehankkeiden edunvalvonnassa.
Valiokunta arvioi myös, että Pohjoisen ulottuvuuden
politiikka mahdollistaa EU:n ja Venäjän yhteistyön
tehostamisen vakiintuneita yhteistyörakenteita hyödyntäen.
Suuri valiokunta arvioi, että tällaiset pragmaattiset
ja tasa-arvoiset yhteistyöhankkeet ovat EU:n ja Venäjän
välisissä suhteissa entistäkin tärkeämpiä.
EU:n alueellisen Itämeri-strategian osalta valiokunta
kiinnittää erityisesti huomiota ympäristövaliokunnan
näkemyksiin EU:n Itämeri-strategian monipuolisesta
merkityksestä Suomelle ympäristönsuojelun,
kilpailukyvyn ja talouskasvun kannalta ja katsoo, että strategia
tulisi lopullisesti vakiinnuttaa kiinteäksi osaksi EU:n
ympäristö-, talous-, liikenne- ja meriturvallisuuspolitiikkaa.
Sivistysvaliokunta puolestaan painottaa tarvetta lisätä ja
parantaa arktista aluetta koskevan tutkimuksen saatavuutta ja sen
hyödyntämistä. Suomeen on myös
mahdollista keskittää arktisen tutkimuksen osaamiskeskittymä (SiVL 6/2014
vp).
Talous- ja raha-asiat.
Suuri valiokunta yhtyy valtiovarainvaliokunnan kantaan tarpeesta
vaikuttaa komission työohjelmaan pankkivalvontaa koskevan
järjestelmän toimeenpanossa. Rahoitusmarkkinasektorin
osalta erikoisvaliokunnat kiinnittävät puolestaan
huomiota siihen, että on välttämätöntä huolehtia
voimassaolevan sääntelyn täytäntöönpanosta
sekä sen toimivuuden ja tarkoituksenmukaisuuden kriittisestä arvioinnista
ennen uusiin sääntelytoimiin ryhtymistä.
Erikoisvaliokunnat pitävät vakavana puutteena
sitä, että tällä hetkellä ei
ole riittävän selkeää kuvaa
voimaan saatettujen säädösten kokonaisvaikutuksista
reaalitalouteen tai EU:n kilpailukykyyn yleisesti (TaVL
21/2014 vp, VaV:n perusteltu kannanotto 14.5.2014).
Veronkierron- ja veroparatiisien vastaiset toimet.
Erikoisvaliokuntien tavoin suuri valiokunta korostaa veronkierron-
ja veroparatiisien vastaisia toimia sekä harmaan talouden
ja korrup-tion torjumista tärkeinä vaikuttamishankkeina (TaVL
21/2014 vp, HaVL 10/2014 vp, VaV:n perusteltu
kannanotto 14.5.2014). Valiokunta arvioi, että hallituksen
kansainvälisen veronkierron vastaisesta toimintaohjelmasta
eduskunnalle annetussa E-kirjeessä (E 61/2014
vp) esitetyt näkemykset antavat hyvän
pohjan vaikuttamistyölle.
Työllisyys, ml. sosiaalinen ulottuvuus.
Suurella valiokunnalla ei ole huomautettavaa valtioneuvoston
jäsenvaltioiden työllisyyspolitiikan yhteensovittamista
koskeviin tavoitteisiin edistää EU-tason koordinaatiotoimia
pimeän työn ja työehtojen kiertämisen
torjumiseksi, eurooppalaisen nuorisotakuun toimeenpanemiseksi, nuoriso-
ja pitkäaikaistyöttömyyden alentamiseksi ja
ikääntyneiden työllisyyden lisäämiseksi.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
tavoin valiokunta arvioi, että myös keskustelua
EU:n sosiaalisesta ulottuvuudesta on jatkettava uuden komission
kaudella (TyVL 4/2014 vp). On tärkeätä,
että EU:n roolin tulee jatkossakin rajoittua pääosin
vain jäsenvaltioiden toiminnan tukemiseen, yhteensovittamiseen
ja täydentämiseen, ja toiminnan tulee kunnioittaa
työmarkkinajärjestöjen sopimusautonomiaa
ja työehtosopimusten sitovuutta.
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoitetta tasapainoisesta,
yritysten ja henkilöstön tarpeet huomioivasta,
työoikeudellisesta EU-tason sääntelykokonaisuudesta
ja uudesta EU:n työsuojelustrategiasta kannatettavana.
Valiokunta yhtyy työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
näkemykseen siitä, että EU-alueen pitkän
aikavälin kilpailukyky, työurien jatkaminen ja
sisämarkkinoiden toimivuus edellyttävät,
että työelämän minimisääntely
saadaan toimimaan koko EU-alueella ja jäsenmaiden välinen
kilpailu huonoilla työehdoilla ja -olosuhteilla loppuu
(TyVL 4/2014 vp). Valiokunta arvioi myös, että valtioneuvoston
tavoitteena oleva tiedonantomenettely EU-lainsäädännön
suhteesta työn uusiin muotoihin (mm. yrittäjyyden
ja työsuhteen rajapinta ja nollatyösopimukset)
loisi hyvän pohjan jäsenvaltioiden tilanteiden
vertailulle ja EU-tason jatkokeskusteluille. Tavoitteena tulee olla
myös tiedonanto, jossa arvioidaan eri politiikka-alojen
toimia työehtojen globaaliksi parantamiseksi.
Elinkeino-, innovaatio- sekä alue- ja rakennepolitiikka.
Erikoisvaliokuntien lailla suuri valiokunta tukee valtioneuvoston
tavoitetta nostaa tulevan komission työohjelmassa korkealle
sijalle kysymykset cleantechistä (kuten energiatehokkuus,
veden käytön tehokkuus ja bioenergia), biotaloudesta
sekä aineettomasta ja digitaalisesta arvonluonnista. EU:n
elinkeino- ja innovaatiopolitiikan tavoitteeksi on otettava näiden
Suomen kilpailukyvyn ja työllisyyden kannalta tärkeiden
kasvualojen toimintaedellytysten, vientimahdollisuuksien ja markkinoille
pääsyn turvaaminen sisämarkkinatasolla
ja globaalisti vakaiden ja yritystoimintaa tukevien yhtenäisten
EU-tason puitteiden ja tavoitteenasetannan kautta (TaVL
21/2014 vp, MmVL 20/2014 vp, TyVL 4/2014
vp, YmVL 10/2014 vp).
Myös EU:n alue- ja rakennepolitiikan painopisteenä tulee
olla elinkeinotoiminnan ja rakenteiden uudistaminen sekä innovaatioiden
tukeminen, mikä edistää myös
myönteistä työllisyyskehitystä.
Samalla koheesiopolitiikan rahoitusta tulee uudistaa niin, että se
tukisi nykyistä paremmin kasvua tukevia rakennemuutoksia
ja innovaatiolähtöistä taloutta (HaVL
20/2014 vp).
Sisämarkkinat.
Talousvaliokunnan tavoin suuri valiokunta korostaa EU:n sisämarkkinoiden
toimivuuden parantamisen merkitystä Suomen ja EU:n kilpailukyvyn
kannalta (TaVL 21/2014 vp). Valtioneuvoston
kantaan yhtyen valiokunta arvioi, että palveluiden sisämarkkinoiden
suuren talouspotentiaalin vuoksi tulevan komission on keskityttävä EU-lainsäädännön
täytäntöönpanon varmistamiseen
(mm. palveludirektiivi). Myös digitaalisten sisämarkkinoiden
edelleen kehittämistä tulee pitää yhtenä tulevan
kauden keskeisistä tavoitteista. Puolustusvaliokunta puolestaan
painottaa, että puolustuksen sisämarkkinoiden
kehittämisessä on erityisen tärkeätä,
että komissio valvoo aktiivisesti ja tasapuolisesti jäsenvaltioiden
puolustus- ja turvallisuushankintojen kilpailuttamista (PuV:n perusteltu
kannanotto 7.5.2014).
Henkilöiden liikkuvuus.
Henkilöiden vapaan liikkuvuuden osalta suuri valiokunta
katsoo valtioneuvoston tavoin, että työvoiman
ammatillista ja maantieteellistä liikkuvuutta, ja tätä kautta talouskasvua,
tulee edistää EU:n työllisyyspolitiikan
tavoitteiden mukaisesti. Valiokunta yhtyy työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan arvioon siitä, että keskeinen
vapaata liikkuvuutta koskeva hanke Suomelle on tarve varmistaa asumisperusteisen
sosiaaliturvajärjestelmämme kestävyys
ja löytää ratkaisumalleja, joiden kautta
järjestelmämme olisi nykyistä paremmin
sovitettavissa yhteen EU-lainsäädännön
ja EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön
kanssa. Valtioneuvoston tulisi myös muutoin edistää EU-tasolla
käytävää keskustelua EU:n sosiaaliturvasäännösten
selkeyttämisen tarpeesta (TyVL 4/2014
vp).
Ilmasto- ja energiapolitiikka.
Suuri valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien arvioon siitä,
että uuden komission kaudella keskeinen sija täytyy
antaa ilmasto- ja energiapolitiikkaan 2020—2030 liittyvän
lainsäädännön valmistelulle
sekä tavoitteelle saada aikaan kansainvälisesti
kattava ilmastosopimus. Talousvaliokunta huomauttaa, että kansainvälinen
ilmastosopimus on välttämätön,
koska globaalissa mittakaavassa EU on pieni tekijä ja mahdollisimman
tasapuoliset kilpailuolosuhteet ovat EU:n kilpailukyvyn kannalta avainasemassa
(TaVL 21/2014 vp). Ympäristövaliokunta
puolestaan katsoo, että kilpailukyvyn ja investointien
kannalta on tärkeätä panostaa hiilineutraaliin
teknologiaan, päästöttömään energiaan
sekä energia- ja materiaalitehokkaisiin ratkaisuihin. Energiatehokkuuden
parantaminen ja uusiutuvan energian lisääminen
parantavat myös EU:n energiaomavaraisuutta (YmVL
10/2014 vp). Suuri valiokunta arvioi, että myös
päästökaupan toimivuus ja kustannustehokas
taakanjako jäsenmaiden kesken on Suomelle tärkeä edunvalvontakohde.
Myöskään metsän biomassan käytölle
ei tule kehittää erillisiä kestävyyskriteerejä,
vaan tältä osin on tukeuduttava EU:n metsästrategian
puitteissa tehtävään työhön.
Valiokunta arvioi, että uuden komission kaudella EU:n
energiapolitiikan kehittäminen on vahvasti esillä,
ja valiokunta edellyttää valtioneuvostolta selkeää tahtotilan
määrittelyä ja aktiivista otetta Suomelle
tärkeissä kysymyksissä. Näitä kysymyksiä ovat
edellä kuvattujen ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden
lisäksi mm. sähkön ja kaasun sisämarkkinoiden
kehittäminen, energian toimitusvarmuuden ja energiaturvallisuuden
parantaminen.
Maatalous- ja metsäpolitiikka.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan kantaan yhtyen suuri
valiokunta katsoo, että yhteisen maatalouspolitiikan sisäistä tukijakaumaa
tulee korjata ottamaan paremmin huomioon eri jäsenmaiden
ja alueiden erityispiirteet ja tuotanto-olosuhteet. Maataloustuotannon
säilyminen EU:n kaikilla alueilla, mukaan lukien syrjäisimmät
ja luonnonolosuhteiltaan vaikeat alueet, on oltava perustavoitteena. EU:n
metsäpolitiikassa tulee päätäntävallan edelleen
pysyä jäsenmailla. Mahdollisen EU-sääntelyn
on tuotettava selkeää lisäarvoa ja keskityttävä vain
metsätalouden kannalta välttämättömiin
kysymyksiin. EU:n metsästrategialla tulee ajaa metsäsektorin
kilpailukyvyn parantamista ja vahvistaa biotalouden merkitystä sekä edistää puun
käyttöä uusiutuvana, kierrätettävänä sekä ympäristö-
ja ilmastoystävällisenä raaka-aineena.
Metsien kestävän käytön periaatteet tulee
myös pitää erillään
biopolttoaineiden tuotannon aiheuttamasta epäsuorasta maankäytön muutoksesta,
koska Suomessa harjoitettava kestävä metsätalous
perustuu samoihin periaatteisiin puun loppukäytöstä riippumatta (MmVL 20/2014
vp).
Oikeus- ja sisäasiat.
Lakivaliokunnan tavoin suuri valiokunta korostaa, että perus-
ja ihmisoikeudet, demokraattiset instituutiot ja oikeusvaltioperiaate
ovat OSA-sektorin EU-integraation keskeinen perusta. Lakivaliokunnan
ja hallintovaliokunnan tavoin suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston
näkemykseen EU:n perusoikeusviraston tärkeästä roolista
perusoikeusulottuvuuden vahvistamisessa ja katsoo, että viraston
toimivaltuuksien vahvistamista ja selkeyttämistä tulee
edistää aktiivisesti. Suuri valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että EU liittyy myös
viipymättä Euroopan ihmisoikeussopimukseen. Näiden kysymysten
lisäksi työohjelmassa tulisi keskittyä lainsäädännön
laadun parantamiseen ja tehtyjen päätösten
implementointiin sekä siihen, että oikeusalan
lainsäädäntö perustuu vastavuoroisen
tunnustamisen periaatteeseen (LaVL 10/2014 vp).
Sisäasioiden osalta suuri valiokunta viittaa hallintovaliokunnan
lausuntoon (HaVL 10/2014 vp),
jossa EU:n palauttamispolitiikan tehostaminen, järjestäytyneen
rikollisuuden torjunta hallinnollisin menetelmin sekä sisäisen
turvallisuuden ulkosuhdeulottuvuuden kehittäminen nostetaan
tärkeiksi teemoiksi. Myös toiminnan yhdenmukaisuus
EU:ta ja jäsenvaltioita velvoittavien perus- ja ihmisoikeusnormien
kanssa on varmistettava.
Avoimuus ja hyvä hallinto.
Erikoisvaliokuntien tavoin suuri valiokunta katsoo, että komission
työohjelman on edistettävä avoimuutta
ja hyvää hallintoa ja lisättävä kansalaisten
vaikutusmahdollisuuksia. Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston
näkemykseen siitä, että komission seuraavaan
työohjelmaan tulee sisältyä säädösehdotus
hyvästä eurooppalaisesta hallinnosta niin, että vähimmäissäännöt
koskien EU:n toimielinten, elinten ja virastojen hallintomenettelyjä kootaan
yhteen yleiseen EU-säädökseen. Myös
asiakirjajulkisuutta tulisi lisätä ja se ulottaa
kaikkiin EU-toimielimiin (HaVL 10/2014 vp, LaVL
10/2014 vp). Suuri valiokunta kiinnittää huomiota
myös lainsäädäntöprosessin
läpinäkyvyyden varmistamiseen mm. lisäämällä komission
toiminnan avoimuutta vaikutustenar-viointien osalta.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen.
Suuri valiokunta yhtyy työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan kantaan siitä, että sukupuolinäkökulman
valtavirtaistamisen ja sukupuolten tasa-arvon edistämisen
tulee näkyä komission ohjelmassa konkreettisina
tavoitteina ja esityksinä. Näiden periaatteiden
toteutumisen varmistamiselle on annettava korkea sija myös
muutoin EU-toimielinten toiminnassa. Komission tulee myös edistää työohjelmansa
kautta yhdenvertaisuusperiaatteen ja syrjinnän kiellon
toteutumista. Työohjelmassa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota
erityisen heikossa asemassa olevien väestöryhmien
aseman parantamiseen, mukaan lukien romanit. Nykymuotoista jäsenvaltioiden kansallisiin
toimiin ja komission löysään koordinoivaan
rooliin perustuvaa EU-tason romanistrategiaa tulisi pikaisesti kehittää vaikuttavammaksi
EU:n kokonaisvaltaiseksi romanistrategiaksi (TyVL 4/2014
vp).