Perustelut
         
         Yleistä
         
         Käsillä oleva selonteko kansallisesta energia-
            ja ilmastostrategiasta on luonteeltaan päivitys vuoden
            2008 ilmasto- ja energiastrategiaan. Selontekoon sisältyy
            yhteensä 120 strategista linjausta. Ne koskevat muun muassa
            Suomen kantoja EU:n energia- ja ilmastopolitiikkaan vuoden 2020
            jälkeen, energiatehokkuutta, varautumista kasvihuonekaasupäästöjen
            lisävähennyksiin, uusiutuvan energian edistämisen
            edellyttämiä lisätoimia, kuluttajatoimien
            ohjausta, reagointia eurooppalaiseen ja kansalliseen energiamarkkinakehitykseen,
            sähkönhankinnan omavaraisuuden turvaamista ja
            kaukolämpöön liittyviä kysymyksiä.
            Strategiassa on linjattu myös vuoteen 2035 saakka ulottuvia
            puhtaan energian toimenpiteitä, joilla voidaan edelleen
            vähentää energiantuotannon
            ja asumisen sekä liikenteen päästöjä sekä samalla
            luoda uutta teknologiavientiä. 
         
         
         Selonteosta käy ilmi, että vuoden 2008 strategia-asiakirjan
            mukaisten päälinjojen toteuttamista on tarkoitus
            jatkaa. Vuoden 2008 selontekoa käsitelleessään
            valiokunta on painottanut valittavien ohjauskeinojen koordinointia
            ja niiden kustannustehokkuutta. 
         
         
         Päivittämisen keskeisinä tavoitteina
            on varmistaa vuodelle 2020 asetettujen kansallisten tavoitteiden
            saavuttaminen sekä valmistella tietä kohti EU:n
            pitkän aikavälin energia- ja ilmastotavoitteita.
            Uuden tiekartan laadinta energiatehokkuuden nostamiseksi ja uusiutuvien
            energiamuotojen käytön tehostamiseksi on käynnistynyt
            kuluvan vuoden aikana. Tämän parlamentaarisen
            energia- ja ilmastokomitean tehtävänä on valmistella
            energia- ja ilmastotiekarttaa vuoteen 2050. Siinä arvioidaan
            keinot ja kustannukset vähähiilisen yhteiskunnan
            rakentamiseksi ja kasvihuonekaasupäästöjen
            vähentämiseksi 80—95 prosentilla vuoden
            1990 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Talousvaliokunta on
            tässä mietinnössään
            keskittynyt niihin teemoihin, joihin komitean toivotaan
            kiinnittävän huomiota vuoden 2050 tiekartan valmistelussa.
            Talousvaliokunta yhtyy ympäristövaliokunnan lausunnossaan
            esittämään kannanottoon, jonka mukaan
            tiekartan valmistelua tulisi kiirehtiä. Valmistelun tulee
            tapahtua avoimesti, ja tavoitteiden tulee olla kunnianhimoiset.
            Samalla pitää kuitenkin huolehtia Suomen ja koko
            Euroopan elinkeinoelämän kilpailukyvystä. 
         
         
         Selonteko jättää vesivoiman valitettavan
            vähälle huomiolle. Vesivoima on kotimainen, uusiutuva
            ja päästötön sekä erityisesti
            säätöominaisuuksiensa kannalta erinomainen
            sähköntuotannon muoto. Myös energian
            verotuksesta olisi selonteossa voinut olla pohdintaa. 
         
         
         Toimintaympäristö.
         
         Pitkittynyt talouden taantuma ja rakennemuutoksen jatkuminen
            ovat muuttaneet toimintaympäristöä tavalla,
            joka ei ollut ennakoitavissa tavoitteiden asettamishetkellä. Tästä lähtökohdasta
            johtuen näyttää siltä, että Suomi
            tulee saavuttamaan sille asetetut päästövähennystavoitteet
            vuoteen 2020 mennessä, joskin päästökaupan
            ulkopuoliseen sektoriin liittyy epävarmuustekijöitä.
            Talousvaliokunta toistaa vuoden 2008 selontekoa käsittelevässä mietinnössään
            esittämänsä kannanoton, jonka mukaan arvioidun
            ja toteutuneen kehityskulun välinen ero edellyttää laskelmien
            päivittämistä ja mahdollisten lisätoimenpiteiden
            tarpeen arviointia asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Vuoden
            2008 strategiassa arvioitiin sähkön kokonaiskulutuksen
            vuonna 2020 olevan 98 TWh. Talouden suhdannekehitys, rakennemuutoksen jatkuminen
            sekä jo tehdyt energiasektoriin vaikuttavat päätökset
            ovat vaikuttaneet siten, että sähkönkulutuksen
            uusi arvio tuolle vuodelle on 94 terawattituntia. Ennuste on kuitenkin
            epävarma, koska teollisuus on voimakkaassa rakennemuutoksessa.
            Suomi tarvitsee uusteollistamista, mikäli haluamme säilyttää hyvinvointiyhteiskuntamme.
         
         
         Selonteon puutteeksi voidaan lukea myös lausuntovaliokuntien
            merkille panema toimintaympäristön muutoksen analysoinnin
            ohuus. Selonteossa ei tuoda riittävästi esiin
            energiamarkkinoiden muutosta. Esimerkiksi epätyypillisten hiilivetyjen
            (liuskekaasun ja liuskeöljyn) ja nesteytetyn maakaasun
            voimakas markkinoille tulo on jo muuttanut energiamarkkinoita merkittävästi.
            Useiden valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan energiasektori
            tulee edelleenkin olemaan suurten rakenteellisten muutosten kohteena.
            Selonteko olisi ollut oivallinen paikka identifioida epävarmuustekijöitä sekä arvioida
            vaihtoehtoisia skenaarioita. Laajemmat analyysit tavoitteiden ja
            keinojen yhteensopivuudesta ja niiden epäsuorista ja pitkän
            aikavälin vaikutuksista valtiontalouteen puuttuvat. Raportoitavuuden
            ja politiikkatoimien vaikutusten ja vaikuttavuuden arvioinnin suhteen
            seurannan toteuttaminen olisikin tässä yhteydessä keskeistä. Kustannustehokkaiden
            ohjauskeinojen kehittämisen ja valinnan tulisi voida perustua
            huolellisiin selvityksiin eri vaihtoehtojen vaikutuksista tulojen
            muodostukseen, alueellisiin vahvuuksiin, kokonaistaloudelliseen
            tehokkuuteen ja muiden politiikkatavoitteiden toteutumiseen, esimerkiksi
            luonnon monimuotoisuuden toteutumiseen sekä harvaan asuttujen
            alueiden kehittämiseen. Talousvaliokunta korostaa energiamarkkinoiden
            murroksen huomioon ottamista vuoden 2050 tiekartan laatimistyössä.
         
         
         Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on usealta taholta
            nostettu esiin huoli, joka koskee eri energianlähteiden
            maailmanmarkkinahintojen epäsuotuisaa vaikutusta ilmasto-
            ja energiatavoitteiden saavuttamiseen. Kivihiilen hinta on ollut
            poikkeuksellisen alhainen jo pitkään, mikä on
            lisännyt sen käyttöä maailmanlaajuisesti.
            Päästöjen kannalta juuri kivihiili on yksi
            haitallisimmista polttoaineista, minkä vuoksi tämän
            energiamuodon edullisuus muodostuu erityisen hankalaksi. Nämä haitalliset vaikutukset
            näkyvät myös Suomen markkinoilla.
         
         
         Kansalliset tavoitteet ja energiaomavaraisuus. 
         
         Maantieteellisten ja ilmastollisten seikkojen vuoksi kohtuuhintaisen
            energian toimitusvarmuus on kriittinen tekijä Suomen toimintakyvylle.
            Kun Suomen teollisuus on energiaintensiivistä ja yli kaksi
            kolmasosaa energiantarpeestamme on tuonnin varassa, Suomi on erittäin
            haavoittuvainen energian maailmanmarkkinoiden häiriöille.
            Kohtuuhintaisen energian toimitusvarmuus, myös kulutushuippujen
            aikaan, edellyttääkin omavaraisuusasteemme nostamista
            ja energiatehokkuuden parantamista. Tällä hetkellä energian
            toimitus- ja huoltovarmuuden eräs merkittävä kivijalka
            on energiantuotantomme hajautuminen eri tuotantomuotojen välillä. Vaikka
            tämä on osoittautunut erittäin hyväksi toimintamalliksi,
            tuonnin osuutta pitää silti pyrkiä vähentämään;
            tuonnin suuri suhteellinen osuus paitsi lisää toimitusvarmuuteen
            liittyviä epävarmuustekijöitä myös
            rasittaa vaihtotasetta. Nykytilan voidaan arvioida jatkuvan ainakin siihen
            saakka, kunnes Olkiluoto 3 -voimalaitosyksikkö käynnistyy.
            Senkin jälkeen tehoriittävyys on heikompi kuin
            eurooppalaiset tavoitteet edellyttäisivät. Suomi
            lähestynee sähköntuotannon omavaraisuutta
            vasta 2020-luvulla, kun periaatepäätösluvat
            saaneet ydinvoimalayksiköt käynnistyvät
            ja uusiutuvan sähkön tuotanto lisääntyy. 
         
         
         EU-sääntely 
         
         Energiaan ja ilmastoon liittyvät ongelmat ovat koko
            maailman yhteisiä, ja siten myös ratkaisujen on
            oltava globaaleja. Vaikka Suomen kansalliset ja EU-tasoiset tavoitteiden
            saavuttamiset osaltaan vaikuttavat maailman ilmasto- ja energiakysymyksiin,
            on selvää, että tavoiteohjelmia tulisi
            laatia kansainvälisellä tasolla. Kansainvälisessä kilpailussa
            toimivien yritysten näkökulmasta tehokkain ohjauskeino
            olisi maailmanlaajuinen järjestelmä, jossa päästöille
            muodostuisi tasapuolinen markkinahinta, jonka yritykset maksaisivat
            sijainnistaan riippumatta. 
         
         
         Asetettaessa energia- ja ilmastopoliittisia tavoitteita vuoden
            2020 jälkeiselle ajalle joudutaan päättämään,
            kuinka paljon ollaan valmiita tekemään satsauksia
            yksipuolisesti muista maista riippumatta. Vuoden 2020 tavoitteet
            ovat EU:n omia, kansainväliseen, kaikkia velvoittavaan
            sopimukseen perustumattomia. Laaja-alainen kansainvälinen
            sopimus olisi kiistatta tehokkain tapa päästä asetettuihin
            tavoitteisiin, mutta sellainen on vaikeasti saavutettavissa. Erityisesti
            nykyisessä taloudellisessa tilanteessa EU joutuu harkitsemaan
            tavoitetasoaan teollisuutensa kilpailukyvyn kannalta.
         
         
         Tavoitteet.
         
         EU:n energia- ja ilmastopolitiikalla on kolme tavoitetta vuodeksi
            2020: kasvihuonekaasupäästöjä halutaan
            vähentää 20 prosentilla sekä uusiutuvan
            energian määrää nostaa keskimäärin
            20 prosenttiin ja energiatehokkuutta 20 prosenttia paremmaksi perusuraan
            verrattuna. Tällä hetkellä näyttää siltä,
            että nämä tavoitteet tullaan saavuttamaan.
            Näin monen erillisen tavoitteen yhdistelmä on
            kuitenkin koettu hankalasti toteutettavaksi kokonaisuudeksi. Useissa asiantuntijalausunnoissa
            on tuotu esille, että yhden tavoitteen järjestelmä olisi
            kustannustehokkaampi ja ohjaisi investointeja johdonmukaisemmin. 
         
         
         Useamman sitovan tavoitteen ongelmana on, että ne voivat
            johtaa päällekkäisiin tai ristikkäisiin
            ohjausvälineisiin, jotka mitätöivät
            toistensa tehoa ja lisäävät kustannuksia.
            Näin ei myöskään synny riittävästi
            taloudellisia kannustimia vähähiilisiin investointeihin. 
         
         
         Päästökauppajärjestelmä.
         
          Päästökauppajärjestelmä käynnistyi
            EU:ssa vuoden 2005 alussa. Järjestelmän tavoitteena
            on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä siellä,
            missä se on kustannustehokkainta. Päästökauppajärjestelmä kattaa
            noin 45 prosenttia koko EU:n kasvihuonekaasupäästöistä ja
            Suomessa runsaat puolet kasvihuonekaasupäästöistä.
            Tarkoituksena on, että järjestelmään
            kuuluvien toimialojen päästöt pysyvät
            ennalta asetetun päästökaton rajoissa.
            Vuoden 2013 alusta alkoi kolmas, vuodet 2013—2020 kattava
            päästökauppakausi. Tällä ajanjaksolla on
            järjestelmän piiriin kuuluvan sektorin vähennettävä päästöjään
            21 prosenttia vuoden 2005 tasosta. 
         
         
         Päästöoikeuden hinta on ollut korkeimmillaan
            yli 30 euroa. Taloudellisen toimeliaisuuden hidastuminen EU:ssa
            on tuonut esille järjestelmän rakenteellisia ongelmia,
            joiden poistamiseksi tarvitaan koko systeemin laajuista uudistusta.
            Ensisijaisesti taloustilanteesta johtuvan tuotannon ja päästöjen
            alenemisen vuoksi hinta on laskenut alle viiteen euroon. Hinnan
            alhaisuudesta huolimatta päästöt alittivat
            jaetut päästöoikeudet ja käyttämättömät
            oikeudet siirtyvät 3. kaudelle (2013—2020), minkä vuoksi
            komission arvioiden mukaan myös 3. kausi olisi kokonaisuudessaan
            ylijäämäinen. Päästökauppa
            ei siten toimi toivotulla tavalla: alhainen hinta ei anna riittävää kannustinta
            vähähiilisille investoinneille. Komissio onkin
            tehnyt aloitteita parantaa päästöoikeuksien
            tarjonnan ja kysynnän välistä tasapainoa.
            Marraskuussa 2012 komissio antoi kertomuksen Euroopan hiilimarkkinoiden tilasta.
            Raportissa tarkastellaan päästöoikeusmarkkinoiden
            tilaa, huutokauppa-aikataulujen tarkistamista lyhyen aikavälin
            toimenpiteenä vaikuttaa 3. kauden ensimmäisten
            vuosien ylitarjontaan sekä rakenteellisia vaihtoehtoja
            korjata päästöoikeuksien tarjonnan ja
            kysynnän välistä tasapainoa. 
         
         
         Useiden valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan päästökauppa
            on silti edelleen paras ja yhteiskunnan kannalta edullisin keino vähentää päästöjä,
            kunhan se toimisi markkinaehtoisesti. Päästöoikeuden
            hinnan olisi oltava nykyistä merkittävästi
            korkeampi, jotta investoinnit päästöttömään
            tuotantoon etenisivät. Ennen muuta järjestelmään
            tarvitaan sellaisia rakenteellisia muutoksia, joilla parannetaan
            ennustettavuutta ja markkinamekanismin toimintaa. Päästökatto
            olisi määritettävä pitkäjänteisesti,
            ja järjestelmän laajentamista uusille sektoreille
            on syytä selvittää. Tärkeää olisi
            myös luoda järjestelmään kysyntää ja
            tarjontaa säätävä mekanismi,
            joka muun muassa talouden laskusuhdanteissa estäisi hinnan
            romahtamisen. Tällöin järjestelmää ei
            tarvitsisi toistuvasti korjata. 
         
         
         Uusiutuva energia
         
         Metsähake. 
         
         Metsähakkeen käyttöön on
            kohdistettu suuria odotuksia. Hakkeen käytöllä aiotaan täyttää suurin
            osa uusiutuvan energian velvoitteestamme, koska se on varsin kustannustehokas
            keino. Metsähakkeelle asetettu käyttötavoite
            voidaan saavuttaa yhdistetyssä sähkön-
            ja lämmöntuotannossa sekä erillisessä lämmöntuotannossa.
            Eniten metsähakkeen käyttöä voidaan lisätä yhdyskuntien
            CHP-laitoksissa ja kivihiiltä käyttävissä CHP-laitoksissa. 
         
         
         Metsäpohjaisen biomassan käytön edistämiseksi
            tarvitaan kuitenkin nykyistä enemmän tutkimustietoa
            sekä toimitusketjujen ja logistiikan kehittämistä.
            Metsähakkeen hankinnan tärkeimmät kehitystarpeet
            liittyvät korjuukustannusten alentamiseen, ammattitaitoisen
            työvoiman saatavuuden turvaamiseen ja korjuun integrointiin. Kehitystarvetta
            on myös materiaalin varastoitavuuden parantamisessa ja
            kuljetustehokkuuden lisäämisessä. Metsänomistajien
            aktivoiminen energiapuukauppaan samoin kuin kestävyys-
            ja seurannaisvaikutusten huomioiminen energiapuun korjuussa ovat
            myös nousseet esiin. Hakkeen puutteellista toimitusvarmuutta
            ja laatua on parannettava. Vaarana on, että jos metsäteollisuus
            supistaa toimintaansa Suomessa, teollisen puunkorjuun vähetessä metsähakkeen
            käytön kehittäminen vaikeutuu. 
         
         
         Kiinteiden biopolttoaineiden kestävyyskriteerien laajentaminen
            koskemaan kaikkia kiinteitä biomassoja vaarantaisi tällä hetkellä energiakäyttöön
            korjattavan metsäbiomassan kestävyyden. Suomen
            tulee kaikessa kansainvälisessä ilmastopolitiikassaan
            korostaa puun hiilineutraaliutta ja erityisesti RES-direktiiviä koskevissa jatkoneuvotteluissa
            varmistaa, että kaikki metsä- ja energiateollisuuden
            nykyään käyttämä puuaines
            on hyväksyttävää raaka-ainetta
            riippumatta sen käyttötarkoituksesta. Suomen on
            varmistettava metsäbiomassojen käytettävyys
            jatkossakin.
         
         
         Tuulivoima. 
         
         Tuulivoimakapasiteettia on mahdollista lisätä merkittävästi.
            Vuoden 2012 lopussa Suomessa oli 163 voimalaa ja niiden yhteenlaskettu
            teho oli 288 megawattia. Nämä tuottavat noin 0,7
            prosenttia Suomessa kulutetusta sähköstä.
            Vuoden 2008 strategiassa asetettiin tavoitteeksi tuulivoimalla tuotetun
            sähkön osuuden nostaminen kuuteen terawattituntiin
            vuoteen 2020 mennessä. Selonteossa on uudeksi tavoitteeksi
            vuodelle 2025 määritelty noin 9 TWh. Tämä tarkoittaa
            tuotantokapasiteetin nostamista noin 2 000 MW:iin
            kyseisenä ajanjaksona. Tavoitteeseen pääsemiseksi
            tuulivoimaa tuetaan takuuhintajärjestelmällä (syöttötariffi):
            sähkön pörssihinnan ollessa matalampi
            valtio maksaa takuuhinnan ja pörssisähkön
            välisen erotuksen. 
         
         
         Tuulivoiman kehittämisen haasteina ovat tuulivoimaloiden
            erityisluonteesta aiheutuvat haitat lähiympäristölle,
            ja toiminnan käynnistämisen edellytyksenä onkin
            monikerroksisen lupaprosessin läpikäyminen. Lupaprosesseissa
            ovat yhdeksi ongelmalliseksi pullonkaulaksi muodostuneet tuulivoimalayksiköiden
            tuottamaa melua koskevat määräykset.
            Alan toimijat ovat kokeneet lupaviranomaisten käytäntöjen
            hajanaisuuden merkittävänä investointipäätöksiin liittyvänä epävarmuustekijänä.
            Talousvaliokunta korostaa, että tuulivoimaloiden luvituskäytäntöjen
            tulee olla yhtenäiset koko maassa eikä eri toimialoja
            saa asettaa epätasa-arvoiseen asemaan määriteltäessä toiminnan
            melurajoja.
         
         
         Lisäksi tuuliolosuhteiltaan suotuisia alueita on maassamme
            rajallisesti, ja usein näiden alueiden aikaisempi käyttö estää tai
            vaikeuttaa tuulivoiman rakentamista. Ristikkäisiä alueidenkäytön
            intressejä on ilmennyt muun muassa puolustusvoimien tarpeiden
            kanssa. Tutkavaikutusten arviointi ja niiden mahdolliset kompensaatiotoimet
            vaikuttavat merkittävästi tuulivoimahankkeiden
            etenemisaikatauluihin. Tuulivoima on olosuhteille herkkä energian
            tuotantomuoto myös siinä mielessä, että tuulivoimalle
            epäsuotuisat, tai suotuisat, meteorologiset olosuhteet ovat
            usein yhtäläiset laajan maantieteellisen alueen
            kaikille tuulivoimayksiköille. Tämä merkitsee,
            että tuulivoima ei voi olla ainoa energian lähde,
            vaan sen lisäksi tarvitaan aina säätövoimaa. 
         
         
         Tuulivoiman rakentamista on pyritty edistämään
            muun muassa erillislaeilla (490/2013 ja HE 84/2013 vp).
            Alan toimijoiden mukaan suurin yksittäinen este tuulivoimalayksiköiden
            lisäämiselle on kuitenkin lupamenettelyjen monikerroksisuus
            ja käytänteiden vaihtelevuus eri puolilla maata.
            Talousvaliokunta pitää oikeansuuntaisena selonteossa
            esitettyä linjausta, jonka mukaan näihin haasteisiin
            voitaisiin vastata rakentamalla tuulivoimaloita nykyistä suuremmiksi
            kokonaisuuksiksi yksittäisten tai pienten tuulivoimalaryhmien
            sijasta. 
         
         
         Biokaasu.
         
         Biokaasutekniikalla voidaan hyödyntää bakteerien
            luonnollista kykyä tuottaa orgaanisesta aineksesta metaania.
            Biokaasulaitoksessa tämä prosessi toteutetaan
            hallitusti siten, että metaani saadaan talteen käytettäväksi
            uusiutuvana polttoaineena. Biokaasua tuotetaan nykyään
            jätevedenpuhdistamojen biokaasulaitoksilla, kiinteän
            yhdyskuntajätteen biokaasulaitoksilla sekä maatilojen
            biokaasulaitoksilla. Lisäksi biokaasua kerätään
            kaatopaikoilta biokaasupumppaamoilla. Biokaasua voidaan tuottaa
            mädättämällä lähes
            kaikesta orgaanisesta jätteestä paitsi puusta. 
         
         
         Talousvaliokunta katsoo maa- ja metsätalousvaliokunnan
            tapaan, että selonteossa ei ole riittävästi
            määritelty tavoitteita biokaasun lisäämiselle.
            Pienimuotoinen biokaasutuotanto lisäisi hajautettua energiantuotantoa,
            korvaisi fossiilisen energian käyttöä ja
            lisäisi energiaomavaraisuutta. Tällä hetkellä biokaasulaitoksilla
            on kannattavuusongelmia muun muassa aloitusinvestointien hinnan
            vuoksi. Erityisesti pienimuotoisissa biokaasulaitoksissa kiinteät
            investointi- ja käyttökustannukset syövät
            laitosten kannattavuudesta suhteettoman suuren osuuden. 
         
         
         Turve. 
         
         Turpeella on merkittävä rooli biomassan tukipolttoaineena.
            Valiokunta tukee selonteon linjauksia turpeen käytöstä.
            Soiden ja turvemaiden käytön ja ennallistamisen
            ilmastovaikutuksiin liittyvää tutkimusta, seurantaa
            sekä vaikutusten arviointia on jatkettava ja tehostettava,
            jotta voidaan vähentää turvemaihin liittyviä päästö-
            ja hiilinieluepävarmuuksia. Lisäksi on selvitettävä mahdollisuuksia
            ohjata energiaturpeen käytön vähentämistä erityisesti
            suurimmat elinkaaripäästöt tuottavaan
            turpeeseen ilman, että energiantuotannolle syntyy merkittäviä teknis-taloudellisia
            lisähaittoja. Joka tapauksessa hallitusohjelmassa on linjattu,
            että turpeen energiakäyttöä on
            vähennettävä suunnitelmallisesti siten,
            ettei se korvaudu kivihiilellä. Turvetuotanto on kohdennettava
            valtioneuvoston soiden ja turvemaiden kestävän
            ja vastuullisen käytön periaatepäätöksen
            mukaisesti.
         
         
         Jätteiden hyödyntäminen.
         
         Selonteossa on todettu, että jätteen poltto
            tulee lisääntymään nykyisestä kaatopaikkasijoittamiseen
            liittyvien rajoitusten vuoksi. Jätteiden hyödyntäminen
            energiaksi onkin kannatettavaa, jos verrokiksi otetaan
            jätteiden kaatopaikoille sijoittaminen. Polttaminen kuitenkin
            heikentää yritysten mahdollisuuksia hyödyntää jätteitä uudelleenkäytön
            ja kierrätyksen uusiomateriaalina. Jätteen massapolton
            sijasta Suomesta olisikin kehitettävä jätteen
            hyötykäytön edelläkävijämaa.
         
         
         Tukijärjestelmät.
         
         Uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden tavoitteiden saavuttaminen
            perustuu osittain keinoihin, jotka ovat vielä tällä hetkellä tutkimus-
            tai kehitysvaiheessa. Energiapoliittisten tavoitteiden saavuttaminen
            edellyttääkin onnistumista kehitystyössä.
            Julkisella tutkimus- ja kehitysrahoituksella on merkittävä kannustava
            vaikutus erityisesti vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa:
            laskusuhdanteen pitkittyessä yritykset kokevat kehitystyön
            riskit suuriksi. 
         
         
         Talousvaliokunta toteaa, että energiasektorin tukijärjestelmä on
            joka tapauksessa nykyisellään varsin monimutkainen.
            Eri tukimuotoja hallinnoidaan kolmella hallinnonalalla (työ-
            ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö,
            maa- ja metsätalousministeriö), ja ne ovat monessa
            suhteessa yhteismitattomia tilastoinnin kannalta. Selonteon liitteenä on
            kuvattu (taulukko 7-1) energia- ja ilmastorahoituksen summia vuosina 2011—2013,
            mutta taulukko ei ole täysin kattava eivätkä luvut
            ole yhteismitallisia. Talousvaliokunta muistuttaa, että energiantuotannon
            perustuminen julkisiin tukijärjestelmiin ei voi olla kestävää pitkällä aikavälillä.
            Sen vuoksi olisikin otettava käyttöön
            sellaisia mekanismeja, joissa julkisyhteisöt voisivat muutoin
            kuin suorin tuin edistää tiettyjä energiantuotantotapoja.
            Eräs tällainen ei-rahallisen tuen muoto voisi
            olla esimerkiksi julkisten hankintojen suuntaaminen siten, että uusiutuvan
            energian tuotannon innovaatiot saisivat kasvupohjaa ja referenssejä julkisyhteisöjen
            asiakkuuksista.
         
         
         Kansalaisten vaikuttamismahdollisuudet
         
         Kuluttajat.
         
         Energian kuluttajahinnan nousu ja tietoisuus ilmastonmuutoksen
            etenemisestä ovat lisänneet kansalaisten kiinnostusta
            energiatehokkuuteen. Neuvonnalla ja ohjeistuksella voidaan tukea
            kansalaisten halukkuutta vaikuttaa omilla valinnoillaan energiankulutukseen.
            Valiokunta on jo aiemmassa mietinnössään (TaVM 9/2009 vp)
            korostanut, että kansalaisille tulee antaa konkreettisia
            välineitä kestävän kulutuksen
            helpottamiseksi. Esimerkiksi rakentamisen sääntelyllä on
            kauaskantoinen vaikutus kansalaisten mahdollisuuksiin vaikuttaa
            asumisensa energiajalanjälkeen. 
         
         
         Uusissa rakentamismääräyksissä uudisrakennuksille
            lasketaan kokonaisenergian käyttöä määrittelevä E-luku
            eli energialuku. Mitä pienempi E-luku on, sitä energiatehokkaampi
            rakennus on kyseessä. E-luku lasketaan rakennukseen ostettavan
            energian ja energiamuotojen kertoimien tulona. Laskennassa huomioidaan
            rakennuksen lämpöhäviöiden lisäksi
            myös lämmitystapa ja sen käyttämän
            energian tuotantomuoto. Jos rakennuksen tarvitsemasta sähköenergiasta
            osa tuotetaan itse, samalla kiinteistöllä esimerkiksi
            auringon tai tuulen avulla, tämä tuotto hyvitetään
            laskennassa, mikä alentaa ostettavan energian tarvetta
            ja E-lukua. Laskennassa suositaan uusiutuvaa energiaa. E-lukua on lisäksi
            mahdollista pienentää lämmöneristyksellä,
            lämmön talteenotolla sekä rakennuksen
            kokoa ja kerroslukua koskevilla valinnoilla. Talousvaliokunta katsoo,
            että älykkäiden sähköverkkojen
            avulla tulee olla mahdollista alentaa E-lukua myös niissä tapauksissa,
            kun uusiutuva energia hankitaan kohteena olevan kiinteistön ulkopuolelta.
         
         
         Lisäämällä puun käyttöä rakentamisessa päästäisiin
            merkittäviin ympäristöhyötyihin; puulla
            voidaan korvata rakentamisessa energiaintensiivisiä materiaaleja
            siten, että hiili sitoutuu pitkäaikaisesti puutuotteisiin.
            Koska uusista rakennusteknisistä ratkaisuista
            ei ole vielä käyttöönoton hetkellä pitkäaikaista
            kokemusperäistä tietoa, tulisikin olla rohkeutta
            muuttaa ohjeistusta ja sääntelyä siltä osin
            kuin ne osoittautuvat käytännössä toimimattomiksi.
         
         
         Pientuotanto.
         
         Pientuotannolla tarkoitetaan tyypillisesti maalämpöä,
            aurinkovoimaa, pienvesivoimaa tai pientuulivoimaa. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
            on tullut esille, että erityisen tehokkaita ratkaisuja
            saadaan yhdistämällä useamman uusiutuvan
            energianlähteen tuotto (hybridiratkaisut). Esimerkkinä tällaisesta
            voidaan mainita maalämmön ja aurinkoenergian yhteiskäyttö.
            Tukipolitiikka ei ole ohjannut investointeihin, ja verkkoyhtiöt
            ovat olleet hitaita avaamaan mahdollisuuksia syöttää pientuottajien
            sähköä verkkoon. Muutoksen ajureiksi
            tarvitaan maankäytön ohjausta, investointi- ja
            tukipolitiikan selkeyttä ja pitkäjänteisyyttä sekä pientuotannon
            verkkoonpääsyn helpottamista. Pientuotannon teknologian
            kehittämisessä on paikallisen energian toimitusvarmuuden
            parantamisen lisäksi valtava vientipotentiaali. Energiankulutuksen
            kasvu on siirtymässä nouseviin talouksiin, joissa
            suuri osa väestöstä elää sähköverkon
            ulottumattomissa. Teknologian ja referenssikohteiden kehittäminen
            kotimarkkinoilla edesauttaisi vientiä kansainvälisille
            markkinoille. 
         
         
         Liikenne.
         
         Suomi on harvaan asuttu maa, jossa etäisyydet ovat
            pitkiä. Kansantaloutemme kilpailukyvyn kannalta onkin erittäin
            tärkeää, että elinkeinoelämän
            logistiikan kustannukset pysyvät kohtuullisina tästä moniin
            kilpailijamaihimme verrattuna epäedullisesta lähtöasetelmasta huolimatta.
            Liikenteen informaatioteknologian hyödyntäminen
            ja älykkään liikenteen palvelujen kehittyminen
            tarjoavat uusia mahdollisuuksia logistiseen tehokkuuteen sekä päästöjen
            ja kustannusten vähentämiseen. Liikenne- ja viestintävaliokunta
            on lausunnossaan (LiVL 19/2013 vp)
            arvioinut, että keskeiset toimenpiteet liikenteen päästöjen
            vähentämiseksi ovat ajoneuvojen energiatehokkuuden
            parantaminen, siirtyminen vähähiilisiin energiamuotoihin,
            siirtyminen joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräilyn
            edistämiseen ja liikennejärjestelmän
            kokonaisuuden tehostaminen. Talousvaliokunta yhtyy tähän
            näkemykseen.
         
         
         Suomessa on biopolttoaineiden kehittämiseen ja jalostamiseen
            sekä raaka-aineita että korkean tason osaamista.
            Nestemäisten biopolttoaineiden käytön
            lisääminen ei myöskään
            edellyttäisi merkittäviä muutoksia nykyiseen
            jakeluverkkoon. Talousvaliokunta yhtyy liikenne- ja viestintävaliokunnan
            näkemykseen, jonka mukaan selonteon esitykset kotimaisen
            biopolttoaineen, lentoliikenteen biokerosiinin ja kotimaisen
            biokaasun tuotannon ja käytön edistämiseksi
            ovat erittäin kannatettavia. Suomi on kaksinkertaistanut
            EU:n liikenteen polttoaineille asetettavan uusiutuvan energian 10
            prosentin velvoitteen päättämällä tavoitteen
            nostosta 20 prosenttiin. Tavoitteen toteutuminen on varmistettu biopolttoaineiden
            jakeluvelvoitetta koskevalla lainsäädännöllä. 
         
         
         Kansainväliseen liikenteeseen kohdistuvan ympäristöpolitiikan
            kiristyminen on haaste Suomen tulevan talouskehityksen kannalta.
            Meriliikenteen kustannusten nousu vaikuttaa välittömästi
            suomalaisten vientiyritysten toimintaan. Laivaliikenteen toimintaympäristöön
            tulevat lähiaikoina vaikuttamaan ainakin rikkidirektiivin voimaantulo
            ja uhkana mahdollisesti typpidirektiivi ja päästökaupan
            alan laajentaminen. Tämän takamatkan kompensoimiseksi
            Suomen tulisi pystyä olemaan ympäristöteknologian
            etujoukoissa, jotta ympäristövelvoitteista johtuva
            liikennöitsijöiden tarve teknologiansa uusimiseen kääntyisi
            suomalaisen meriteollisuuden liiketoiminnaksi. LNG:n lisääntyvä käyttö Suomessa luo
            osaltaan uusia mahdollisuuksia, minkä vuoksi on tärkeää,
            että infrastruktuuria rakennetaan siten, että se
            pystyy vastaamaan uusiin tarpeisiin.
         
         
         Maatalous.
         
         Elintarviketuotannon huoltovarmuuden turvaaminen on keskeisellä sijalla
            ilmastonmuutokseen sopeutumisessa. Ilmastopolitiikkamme tuleekin
            olla yhdenmukainen kotimaisen maataloustuotannon turvaamisen kanssa.
            Peltojen käytön tarkastelun lähtökohtana
            tulee olla ruoantuotannon kotimaisen raaka-aineen saannin
            varmistaminen. Globaali kehitys muodostanee jo lähivuosikymmeninä kasvavan
            paineen ruoantuotantomme lisäämiselle. Haasteisiin
            vastaaminen edellyttää muutoksia ruoan alkutuotannossa,
            varastoinnissa, käsittelyssä ja jakelussa. Ilmastonmuutos
            tuo mukanaan muutoksia lämpötilaan ja sademäärään,
            jotka vaikuttavat sadon määrään
            ja maan sopivuuteen viljelykselle. Ilmaston lämpenemisen
            odotetaan tuovan paitsi hyödyllisiä muutoksia
            lauhan vyöhykkeen ruokatuotannolle myös ongelmia.
            Sään ääri-ilmiöiden
            yleistyminen heikentää hyötyjä,
            joita saadaan viljelysmaaksi sopivien alueiden laajenemisesta, satokauden
            pituuden kasvamisesta ja viljalajien paremmasta tuotosta.
         
         
         Elintarvikesektorilla mahdollisuudet vaikuttaa ilmastonmuutokseen
            liittyvät kansalaisten kulutustottumuksiin ja ruokaketjun
            hävikkiin vaikuttamiseen. Ruokaketjussamme on Suomessa
            10—15 %:n suuruinen hävikki,
            jonka pienentäminen vähentäisi välittömästi
            myös kasvihuonekaasupäästöjä.
            Myös maa- ja metsätalousvaliokunta on selontekoa
            koskevassa lausunnossaan korostanut ruokahävikin vähentämisen merkitystä. 
         
         
         Syötävän ruoan valinta vaikuttaa
            kasvihuonekaasupäästöihin. Saman kalorimäärän
            tai ravintoarvon omaavat ruoka-annokset saattavat erota toisistaan
            kasvihuonekaasupäästöjen osalta merkittävästikin.
            Eläinkunnan tuotteet ja eräät paljon
            tuotantoresursseja kuluttavat kasvituotteet erottuvat muista korkeiden
            kasvihuonekaasupäästöjensä takia. 
         
         
         Ruokatuotantoon liittyy läheisesti maankäyttö — metsien
            muuntaminen pelloiksi ja laitumiksi. Maankäyttö vaikuttaa
            ilmakehän koostumukseen, ekosysteemeihin sekä paikallisesti
            ilmastoon muuttamalla veden kiertoa. EU:ssa onkin ryhdytty sääntelemään
            muun muassa biopolttoaineiden käytön lisääntymisestä aiheutuvia
            epäsuoria maankäytön muutoksia ja niistä johtuvia
            kasvihuonekaasupäästöjä, joita
            katsotaan syntyvän, kun EU:n kestävyysvaatimusten mukainen
            biopolttoainetuotanto valtaa viljelyalaa perinteiseltä ruoan
            tuotannolta, jota taas siirtyy uusille alueille aiheuttaen esimerkiksi metsien
            tai kosteikoiden raivausta viljelymaaksi. Talousvaliokunta on ottanut
            kantaa maankäytön epäsuorien vaikutusten
            sääntelyyn viimeksi lausunnoissaan TaVL 7/2013 vp ja TaVL 37/2013 vp.
         
         
         Lopuksi
         
         Uudet kasvualat suunnannäyttäjinä.
         
          Julkisilla hankinnoilla on merkittävä rooli
            uusien innovaatioiden edistämisessä ja ekologisen
            kestävyyden lisäämisessä. Julkisen
            sektorin pitäisi toimia edelläkävijänä uuden
            teknologian käyttöönotossa; kysyntää suuntaamalla
            se pystyy vaikuttamaan markkinoilla olevaan tarjontaan. 
         
         
         Cleantech on yksi Suomen voimakkaimmin kasvavista toimialoista.
            Tällä hetkellä kotimarkkinat eivät
            mahdollista riittävässä määrin
            biotalouden kokeiluja, demonstraatioita ja referenssilaitoksia.
            Lupamenettelyjen hajauttaminen ja säädösviitekehyksen
            heikko ennustettavuus on tunnistettu toimialan kehittymistä haittaaviksi tekijöiksi.
            Tulevaisuusvaliokunta on selontekoa koskevassa lausunnossaan korostanut
            erityisesti älymittarointiin liittyvän osaamisemme
            kaupallistamisen ja viennin mahdollisuuksia. Talousvaliokunta pitää näitä avauksia
            erittäin tervetulleina. Alan osaamista voitaisiin hyödyntää paitsi älykkäissä sähköverkoissa
            myös liikenteessä ja rakentamisessa. Infrastruktuurin
            ja palveluiden automatisoituminen luo älymittarointiin
            liittyvälle osaamiselle monipuolisia sovellusmahdollisuuksia.
         
         
         Energiatehokkuus. 
         
         Energiatehokkuus on hyvä ja kustannustehokas keino
            vähentää päästöjä. Suomella
            on tälläkin sektorilla paljon osaamista ja vientimahdollisuuksia;
            teollisuudessa on jo laajasti käytössä energiatehokkuussopimuksia.
         
         
         Julkishallinnon rooli. 
         
         Kuten edellä on useamman asiakokonaisuuden yhteydessä todettu, uusien
            kehityshankkeiden alkuvaiheessa julkisen tuen rooli voi olla ratkaisevan
            tärkeä. Pitkällä tähtäimellä kehitettävien
            ratkaisujen tulee kuitenkin olla kannattavia ilman tukiakin. Tältä osin
            valiokunta yhtyy strategiassa esitettyyn näkemykseen, jonka
            mukaan ympäristötavoitteiden täyttäminen
            vientiä tukevien kotimarkkinamekanismien avulla on paras
            keino alentaa ympäristösyistä luotujen
            mekanismien kustannusvaikutuksia ja kääntää ne
            positiivisiksi. Energia- ja ympäristöteknologian
            kehittämiseen tulee suunnata merkittäviä panostuksia
            ja huolehtia innovaatioiden tuotteistamisesta ja vienninedistämisestä.
            Ilmastonsuojelua ei tule nähdä vain taakkana,
            vaan myös mahdollisuutena suomalaiselle teknologiaosaamiselle
            (TaVM 9/2009 vp ja TaVM 8/2006 vp).
         
         
         Asiantuntijalausunnoissa on kautta linjan tullut ilmi, että sekä tuotannollinen
            että energiateollisuus kaipaisivat pitkäjänteisempää ja
            johdonmukaisempaa energiapolitiikkaa. Lyhytjänteinen tai
            epäjohdonmukainen säädösympäristö ei
            kannusta investointeihin eikä tuotekehitykseen. Ohjauskeinojen
            on oltava yhdensuuntaisia ja hyvin koordinoituja. Ohjauksen on kohdistuttava
            tuotannon vaikutuksiin eikä sovellettavaan teknologiseen
            ratkaisuun. On tärkeää, että valittavat
            ohjauskeinot ovat kustannustehokkaita ja markkinaehtoisia. Keinoja
            valittaessa on lisäksi kiinnitettävä huomiota
            niiden yhteisvaikutuksiin.
         
         
         Parhaillaan EU:ssa pohditaan energia- ja ilmastopolitiikan uusia
            linjauksia. Suomen tulee olla aktiivinen ja aloitteellinen tässä valmistelu- ja
            päätöksentekoprosessissa, jotta sääntelyssä tulisivat
            riittävällä tavalla huomioiduiksi Suomen
            muusta Euroopasta poikkeavat lähtökohdat. Suomen
            on systemaattisesti tuotettava päätöksenteon
            taustaksi pohjoisen metsävyöhykkeen metsien kasvuun
            ja energiakäyttöön liittyvää tutkimus-
            ja tilastotietoa.